رئیس اتحادیه ساعت‌فروشان تهران

ماجرای بنزین هواپیما در ساعت‌سازی‌ها

۱۱:۵۹:۴۲ آبان ۲۳, ۱۴۰۰
رئیس اتحادیه ساعت‌فروشان تهران :ماجرای بنزین هواپیما در ساعت‌سازی‌ها/ دخل ساعت‌فروشان در کرونا تا ۷۰ درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه ساعت‌فروشان تهران گفت: کرونا حجم بزرگی از بازار فروش را از بین برد و بیش از ۱۰درصد از فروشندگان فعال ساعت را از صنف خارج کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران بشه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی)؛ عبدالرحیم احمدی گفت: مهم‌ترین آسیبی که پاندمی کرونا به صنف ما وارد کرد تعطیلی چندماهه این صنف بود.

احمدی تصریح کرد: تعداد اعضای اتحادیه در تهران ۹۰۰ نفر است، در پاندمی کرونا حدود ۱۰۰ نفر جوازشان را تمدید نکردند. از طرفی کرونا باعث شد تا ۱۰ نفر از همکارانمان در این صنف فوت شوند؛ همچنین کرونا باعث کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی فروش نسبت به سال‌های قبل شد.

رئیس اتحادیه ساعت‌فروشان تهران ادامه داد: ساعت‌های مچی در کشور تولید نمی‌شود، در حال حاضر واردات ساعت بسیار سخت است، همین سختی واردات باعث به وجود آمدن شرایط مناسبی برای قاچاق ساعت مچی به کشور شده است. این موضوع را ما بارها به وزارت صمت اطلاع داده‌ایم اما بااین‌حال هنوز واردکننده باید روند طولانی و گرانی را برای ورود ساعت به کشور طی کند.

.او افزود: در دوران تعطیلی‌های کرونایی،  حجم ورود ساعت قاچاق نیز بیشتر شد

احمدی یکی از علل رکود در بازار ساعت‌فروشان را شرایط فعلی جامعه دانست و گفت: قبلاً اگر فردی یک‌بار هم در زندگی‌اش ساعت می‌خرید، در زمان ازدواجش بود اما اکنون مراسم‌ها لغو شده خرید عروسی هم‌معنای خود را ازدست‌داده است، دیگر از آن هیاهوی قبل از جشن و حضور عروس و دامادها در مغازه‌ها خبری نیست، تنها ۲۰ درصد از عروس و دامادها برای خرید به ساعت‌فروشی‌ها سر می‌زنند. عده‌ای هم هستند که ست ساعتشان را اینترنتی سفارش می‌دهند.

رئیس اتحادیه ساعت‌فروشان تهران می‌گوید: در پاندمی کرونا بسیاری از همشهریان از صفحات مجازی یا فروشگاه‌های اینترنتی ساعت خریداری می‌کنند، بعد از خریداری به دلیل مغایرت در کالا به اتحادیه مراجعه می‌کنند؛ در حال حاضر هیچ فروشگاه اینترنتی عضو اتحادیه نیست این موضوع بارها با اتاق اصناف در میان گذاشته‌شده تا فروشگاه‌های فروش ساعت عضو این اتحادیه باشند.

این رئیس صنف گفت: در حال حاضر یک ساعت معمولی بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد، همیشه به همشهریان توصیه‌شده است که برای خرید، تعمیر ساعت و یا تعویض بند و باطری حتماً به مغازه‌ها مراجعه کنید تا قابلیت پیگیری داشته باشد.

احمدی در ادامه به کرونومی گفت: تأمین اجتماعی و مالیات بابت روزهایی که صنف ما تعطیل بود هم از ما طلب حق بیمه و مالیات می‌کنند. بیمه، مالیات، شهرداری در کنار بهای بالای اجاره مغازه در شرایط پاندمی کرونا، عملاً باعث می‌شود تا برخی از مغازه‌دارها یا کالاهای خود را گران‌تر بفروشند یا اینکه از کالاهای غیر اصل استفاده کنند.

احمدی ادامه داد: برای تعمیر موتور ساعت‌ها باید از بنزین هواپیما استفاده شود، قبلاً شرکت پالایش و پخش، بنزین را در اختیار اتحادیه قرار می‌داد و اتحادیه هم به اصناف ارائه می‌کرد اما الآن باید از بازار آزاد این سوخت تهیه شود که هزینه بالایی دارد.

او گفت: با ادامه این شرایط بعید نیست که صنف ساعت‌فروشان با خطر بزرگتری مثل ورشکستگی یا برچیدن بازار ساعت‌فروشی روبرو شود. امیدواریم دولت برای این وضعیت تصمیم اثربخشی بگیرد

image_print