نماینده استان فارس در هیأت نمایندگان اتاق اصناف ایران تأکید کرد؛

ایجاد اشتغال پایدار با احیای نظام استاد-شاگردی

۹:۲۱:۰۸ آبان ۱۴, ۱۴۰۴

نماینده استان فارس در هیأت نمایندگان اتاق اصناف ایران با تأکید بر ضرورت احیای نظام استاد-شاگردی گفت: تمرکز بر روش استاد-شاگردی و حمایت همه‌جانبه از استادکاران، یکی از ریشه‌ای‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌حل‌ها برای نجات صنوف فنی و ایجاد اشتغال مؤثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، کمال فرهادی افزود: احیای نظام استاد-شاگردی می‌تواند کیفیت و انتقال تجربه علمی را تضمین کند؛ چرا که آموزش از طریق دوره‌های آموزشی تئوری هرگز نمی‌تواند جایگزین یادگیری در محیط واقعی کار شوند. در واقع یک استادکار باتجربه، فنون و رازهای کار که در هیچ کتابی نوشته نشده را به شاگرد منتقل می‌کند. این روش، نیروی کاری تربیت می‌کند که از روز نخست می‌داند چگونه باید با چالش‌های واقعی روبرو شود و کار باکیفیت ارائه دهد.

رئیس کمیسیون تشکل‌های صنفی اتاق اصناف ایران ادامه داد: کاهش فاصله بین آموزش و بازار کار از دیگر مزایای احیای نظام استاد-شاگردی است که شاگرد مستقیماً با خواست‌ها و انتظارات مشتریان، نحوه قیمت‌گذاری، مدیریت زمان و برخورد حرفه‌ای آشنا می‌شود. در واقع، او علاوه بر مهارت فنی، کسب‌وکار را نیز از استاد خود یاد می‌گیرد.

به گفته وی با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم دولت‌ها همواره ایجاد اشتغال پایدار بوده است، لذا آموزش از طریق نظام استاد-شاگردی در راستای تحقق این هدف بسیار اثربخش است؛ به عبارت دیگر یک استادکار موفق که از حمایت مالی و اجتماعی برخوردار است، انگیزه و توانایی بیشتری برای جذب و تربیت شاگردان بیشتر دارد.

فرهادی در ادامه بر راهکارهای عملی برای احیای نظام استاد-شاگردی اشاره کرد و گفت: حمایت مالی از استادکاران، اعطای تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی ابزارآلات، گسترش کارگاه و جذب شاگرد، معافیت‌های مالیاتی برای استادکارانی که به صورت رسمی و دارای پروانه کسب، شاگرد می‌پذیرند و برای آن‌ها بیمه تأمین اجتماعی می‌پردازند همچنین پرداخت یارانه آموزشی از سوی دولت یا اتحادیه به منظور پوشش هزینه‌های آموزش و دستمزد شاگرد راهکارهای مناسبی برای اجرای طرح استاد-شاگردی است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان کوار بر ضرورت ساماندهی و رسمی‌سازی نظام استاد-شاگردی تأکید کرد و گفت: تدوین استانداردهای آموزشی مهارت‌های فنی و مهارت‌های مالی و  مدیریتی به صورت مدون، اعطای گواهینامه صلاحیت تدریس به استادکاران، برگزاری آزمون‌های صلاحیت‌سنجی پایانی و دریافت گواهینامه مهارت که اعتبار ملی داشته باشد می‌تواند  ضامن معتبری برای انتقال و ارائه درست آموزش‌های ارائه شده باشد

 نماینده استان فارس در هیأت نمایندگان اتاق اصناف ایران معتقد است که سرمایه‌گذاری برای  حمایت از استادکاران و ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی آنها علاوه بر افزایش کیفیت خدمات ارائه شده، اعتماد عمومی احیا شده و اشتغال مولد و پایدار برای نسل جوان ایجاد می‌شود. بدیهی است که دستیابی به اهداف مذکور نیازمند عزم جدی و تغییر نگرش سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران است.

image_print