
یادداشت// ضرورت آشنایی اصناف و بازاریان با مفهوم و کاربرد فناوری «هوش مصنوعی»
یادداشت// ضرورت آشنایی اصناف و بازاریان با مفهوم و کاربرد فناوری «هوش مصنوعی»
علی توسطی، مشاور ارتباطات اجتماعی و مشارکت های فراسازمانی اتاق اصناف ایران
با توجه به تغییرات سریع و غیر قابل پیشبینی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین رشد شتابان انواع فناوریها و به ویژه هوش مصنوعی، اصناف تولیدی و توزیعی برای ادامه بقاء در بازار، باید در ابتدا، گریزناپذیری از این نوع تغییرات را پذیرفته و سپس آمادگی سازگاری و انعطاف پذیری با این نوع از فناوری ها را داشته باشند.
در دوران معاصر، هوش مصنوعی در همه سطوح زندگی بشری وارد شده و تاثیرات آن در تغییر ماهیت کسب و کارها، تعاملات اقتصادی و بخشهای مختلف زندگی اجتماعی، نمایان و شگفت انگیز است. هوش مصنوعی( Artificial Intelligence ) مجموعه ای از فناوریها و روشهای مهندسی است که سعی دارد به گونهای کامپیوترها را توانمند کند تا این ماشینها بتوانند به مثابه انسان از درک و تحلیل دادهها به شناخت، تصمیمسازی و ارائه راه حلهای کاربردی و مناسب برسند
دانشمندان از اوائل دهه ۵۰ میلادی با تمرکز بر استفاده از هوش مصنوعی و با کاربرد آن در موضوعات کم اهمیتی چون بازی شطرنج ، فعالیت خود را آغاز کردند و این ابتکارات سرآغاز و پایه تکوین و تکامل هوش مصنوعی در دهههای بعدی شد. از اوائل سال ۲۰۰۰ به دلیل توسعه شتابان اینترنت، ظهور پردازندههای مدرن، رشد چشمگیر حجم دادهها، نیاز به تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اطلاعات گسترده گرایش به هوش مصنوعی را افزایش داد. از آن زمان هوش مصنوعی از اقتصاد، تجارت و صنعت گرفته تا در بخشهایی چون داروسازی و پزشکی و …. به شکل مستمر و فزاینده در حال توسعه و پیشرفت است.
هوش مصنوعی شامل شاخههایی چون رباتیک، عصبی، فازی و…..و انواعی مانند، هوش مصنوعی محدود، عمومی و… است. از آنجایی که در دوره معاصر، کسب و کارها با حجم زیادی از اطلاعات و داده مواجه هستند، هوش مصنوعی میتواند با تجزیه و تحلیل این دادههای بزرگ و پیچیده به الگوهای مفهومی برای شناخت الگوهای رفتاری، نیازها و ترجیحات مشتریان دستیابی پیدا کند تا صاحبان کسب و کارها به تصمیمسازی و تبیین استراتژیهای مناسب بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی دست پیدا کنند. هوش مصنوعی با شیوههای میتواند بهرهوری کسب و کارها و رضایتمندی مشتریان را ارتقاء داده و بازدهی فعالیت های اقتصادی را بهینهسازی کند. این روشها عبارتند از:
- تبلیغات هدفمند و نمایش محصولات بر اساس نیاز مشتریان
- پیشبینی تقاضا و بهینه سازی محصولات
- ارتقاء خدمات و پشتیبانی مناسب با استفاده از تجربه مشتریان
- تحلیل رفتار رقبای تجاری، کاهش هزینهها و افزایش سودآوری
- تحلیل شرایط بازار و رصد کردن روندها
- تسهیل فرآیند تحقیق و توسعه محصولات و بازار، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و پیچیده
- پیشبینی دقیق توسعه محصول
- مدل سازی پیشرفته
- مدیریت زمان و کاهش هزینههای مبادلات تجاری
- پیش بینی نیازها و پاسخگویی به مشتریان
- تشخیص احساس و تحلیل رفتار احتمالی مشتریان
- پیشبینی رضایت یا شکایت مشتریان
- تشخیص و مدیریت تغییرات احتمالی رفتار منابع انسانی شاغل
- تشخیص تقلب و سوء استفاده از محصولات
- تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها
- پشتیبانی و تشخیص برای استخدام بهینه و مطلوب کارشناسان و نیروی انسانی
- بهبود عملکرد تبلیغات و بازار یابی ۸۲۱۱; بهبود مدیریت زنجیره تامین
- پیشنهاد محصولات و خدمات بهتر
- بهبود پیشبینی و تحلیلهای مالی
- پیش بینی خطاها و خسارات
- بهبود کیفیت محصول
- بهبود مدیریت ریسک
- بهبود پیشبینی و تحلیل بازار
- بهبود تصمیم گیری استراتژیک
- بهبود تحلیل رفتار مشتری
- تحلیل عملکرد کارکنان
- بهبود فرآیند تولید
- بهبود پشتیبانی و مدیریت زنجیره تامین
- ایجاد خدمات نوآورانه
- پیشبینی سرمایهگذاریهای سودآور
- بهبود تولید محتوای خلاقانه و ۸۲۳۰;
با توجه به هزینههای الزامی برای استفاده از مزیتهای هوش مصنوعی مانند نرمافزار و سختافزار مناسب و همچنین نیاز به بکارگیری کارشناسان خبره ، شاید صاحبان کسبوکارهای کوچک بر این باور باشند که برآیند این ملاحظات برای ایشان مقرون به صرفه نخواهد بود، البته این موضوع نباید بدان معنی باشد که صاحبان حرف و فعالان اقتصادی و اصناف نسبت به تغییرات شگرف و شتابان فناورانه درحوزه کسب و کار بی توجه باشند و بایستی با پذیرش این باور که برای ادامه حضور و بقاء خود در فعالیت های صنفی و اقتصادی چاره ناچارشان، سازگاری ، ایجاد زمینه و آمادگی های مقتضی برای گذر از دوران کسب و کار سنتی، جهت ورود به دوره تفوق و استیلای مفاهیم اقتصاد دیجیتال باشند.