رئیس کمیسیون تخصصی لاستیک و روغن خودرو اتاق اصناف ایران:

قیمت‌گذاری دستوری، فعالان صنفی را در تنگنا قرار می‌دهد

۱۲:۱۲:۵۹ بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون تخصصی لاستیک و روغن خودرو اتاق اصناف ایران: قیمت‌گذاری دستوری، فعالان صنفی را در تنگنا قرار می‌دهد

رئیس کمیسیون تخصصی لاستیک و روغن خودرو اتاق اصناف ایران در خصوص وضعیت کنونی بازار لاستیک با اشاره به برخی دستورالعمل های توزیع و فروش تایر گفت: بازار لاستیک کشور به ویژه در تهران، تا چندی پیش شرایط آرامی را طی می‌کرد؛ قیمت‌ها روند کاهشی داشت، نظام عرضه و تقاضا متعادل بود و مصرف‌کننده نیز از شرایط موجود رضایت داشت؛ اما با ابلاغ برخی ضوابط و دستورالعمل‌ها توزیع و فروش تایر، بازار لاستیک با چالش‌های جدیدی روبرو شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، سیدرضا عباس‌آبادی(دانشور) افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که فعالان صنف لاستیک و روغن خودرو در حال حاضر با آن مواجه هستند، ثبت مشخصات خریداران لاستیک در سامانه جامع تجارت است.
به گفته وی اگرچه کارکرد سامانه جامع تجارت در حوزه شفافیت و راستی‌آزمایی قابل تحسین است، اما چالش اصلی فعالان صنفی با این سامانه، پروسه زمان‌بر بودن ثبت اطلاعات افراد است؛ چرا که معمولا کُندی سرعت اینترنت و همزمانی استفاده سایر واحدهای صنفی در سراسر کشور از سامانه جامع تجارت برای ثبت مشخصات، روند ثبت را با مشکل مواجه می‌کند.
رئیس کمیسیون لاستیک و روغن خودرو اتاق اصناف ایران ادامه داد: در بسیاری از مواقع نیز سامانه ثبت احوال به سامانه راهنمایی و رانندگی یا سامانه مخابرات کشور متصل نمی‌شود یا اشتباهی در تشخیص هویت افراد رخ می‌دهد که زمان زیادی برای اصلاح و ثبت مجدد اطلاعات خریدار نیاز است. از طرفی ممکن است روند ثبت اطلاعات به سرعت پیش رفته، اما در زمان ثبت نهایی، سامانه قطع یا با اختلال مواجه شود.
عباس‌آبادی(دانشور) به موضوع مهلت یک هفته‌ایی فروش لاستیک  اشاره کرد و گفت: طبق ضوابط توزیع و فروش تایر، هر عامل فروش، از زمان خرید لاستیک، یک هفته فرصت دارد تا حداقل ۸۰ درصد از کالای خود را بفروشد. در غیر این صورت محدودیت‌هایی برای خرید مجدد تایر اعمال می‌شود.
وی فروش سبدی تایر از سوی نمایندگان فروش را یکی از نقاط ضعف نظام عرضه و تقاضا لاستیک دانست و افزود: در حال حاضر تقاضا در بازار برای خرید لاستیک‌های رینگ ۱۳ (لاستیک سواری‌های سبک مانند پراید، کوئیک و&#۸۲۳۰;.) بیشتر از سایر لاستیک‌ها است در حالی که طبق دستورالعمل جدید کارخانجات، کالای خود را به صورت سبدی به عاملان فروش می‌فروشند که مجموعه‌ای از لاستیک‌های اسپرت، کامیونی، رینگ ۱۳، رینگ ۱۵ و&#۸۲۳۰; است.
عباس‌آبادی(دانشور) در مورد چالش اصلی فروش سبدی لاستیک توضیح داد: لاستیک‌های رینگ ۱۳ زودتر از سایر لاستیک‌ها به فروش می‌رسد، در نتیجه در نخستین‌ روزهای عرضه لاستیک، موجودی رینگ ۱۳ به پایان می‌رسد و در نتیجه با انباشتی از لاستیک‌های کم‌تقاضا مانند اسپرتی و SUV مواجه خواهد شد که فروش آن به کُندی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه کسبه و بازاریان همواره خود را موظف به اجرای سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت می‌دانند و در همه حال همراه و همسو با دولت حرکت کرده‌اند گفت: متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری و فروش سبدی لاستیک، علاوه بر اینکه به نظام عرضه و تقاضا در بازار آسیب می‌زند، عاملان فروش را نیز در تنگنا قرار می‌دهد.

image_print