رئیس کمیسیون تشکل‌های صنفی اتاق اصناف ایران خبر داد؛

افزایش قیمت و کیفیت پایین قطعات خودرو؛ دو عامل افزایش شکایات مردمی

۱۱:۲۸:۱۱ شهریور ۸, ۱۴۰۴

رئیس کمیسیون تشکل‌های صنفی اتاق اصناف ایران با اشاره به یکی از چالش‌های بزرگ در زنجیره تأمین و خدمات پس از فروش خودرو در ایران گفت: موضوع گرانی و کیفیت پایین قطعات خودرو، علاوه بر کسب‌وکارها (صنوف مربوطه)، مصرف‌کنندگان نهایی (مشتریان) را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، کمال فرهادی افزود: افزایش قیمت قطعات خودرو و بی‌کیفیتی قطعات یدکی موجب عدم رضایت مشتریان و افزایش تعداد شکایات شده است.

وی ادامه داد: گرانی و کیفیت پایین قطعات باعث شده تعمیرکاران نتوانند خدمات باکیفیتی ارائه دهند و با مشتری مشکل پیدا کنند، از طرفی قطعه‌فروشان نیز با انبوهی از قطعات بی‌کیفیت و نارضایتی خریداران مواجه شده‌اند و در نهایت نیز، مشتری مجبور است پول بیشتری بپردازد در حالی که خودروی او باکیفیت تعمیر نمی‌شود و این چرخه دائما تکرار می‌شود.

به گفته فرهادی، بازرسی اصناف با انبوهی از شکایات مردمی مواجه شده است، که این موضوع نیازمند اقدام فوری و راه‌حل‌های جامع است.

رئیس کمیسیون تشکل‌های صنفی اتاق اصناف ایران نظارت دقیق‌تر بر تولید و توزیع قطعات و کالاها، به‌ویژه در صنف خودرو را از جمله اقدامات مهم برای بهبود وضعیت فعلی عنوان کرد و افزود: این اقدام شامل اجرای استانداردهای اجباری و افزایش ضمانت کالاها می‌شود .

وی پیشنهاد داد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای صنوف در زمینه کیفیت‌سازی و رعایت استانداردها و ایجاد سیستم مدیریت شکایات مؤثر نیز می‌تواند در بهبود و کیفی‌سازی زنجیره تولید تا توزیع قطعات خودرو موثر باشد.

فرهادی بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر با اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و همچنین همکاری با سازمان ملی استاندارد برای به‌روزرسانی استانداردها و نظارت بر اجرای آنها تأکید کرد.

نماینده استان فارس در هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران گفت: برای کاهش شکایات مردمی و بهبود عملکرد بازرسی اصناف، باید رویکردی چندبعدی شامل بهبود کیفیت، افزایش شفافیت، آموزش و استفاده از فناوری اتخاذ شود. این راهکارها نه‌تنها به کاهش شکایات کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش اعتماد عمومی و رضایت مشتریان خواهد شد.

image_print