رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی تأکید کرد؛

دسترسی، امنیت و قیمت مناسب؛ عامل محبوبیت تاکسی‌های اینترنتی

۱۳:۱۶:۴۶ مرداد ۲۷, ۱۴۰۴

رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی درباره ضرورت توجه به هوشمندسازی بیشتر اپلیکیشن‌های مسافربری اظهار کرد: نزدیک به ۶ سال است که آیین‌نامه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت شرکت‌های جابجایی هوشمند توسط وزارت صمت و کشور تصویب شده است و این شرکت‌ها درحال فعالیت هستند. در طول سال‌های اخیر نیز میزان رضایتمندی مردم از این کسب و کارها بالا بوده است و روزانه افراد بسیاری سفر از طریق تاکسی‌های اینترنتی را تجربه می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، رضا الفت‌نسب گفت: یکی از مشخصه‌های خوب این نوع کسب و کارها بحث تنظیم‌گری آنهاست که به وسیله ابزارهایی که در اختیار کاربر مسافر و بعضا راننده است در ابتدا، میانه و پایان سفر سوالاتی از آنها پرسیده و با پاسخ کاربر راننده و مسافر بحث‌های نظارتی جدی‌تری روی راننده و کاربر مسافر انجام می‌شود که امیدواریم در سایر حوزه‌های کسب و کار نیز این خود تنظیم‌گری رواج یابد و از این مدل بتوانیم در کسب‌وکارهای دیگر نیز استفاده کنیم.

به گفته وی خوشبختانه امروز بیش از ۵۰ تاکسی اینترنتی فعال در کشور فعالیت دارند که اگر چه تعداد مجوزهای صادره بیش از ۲۰۰ مجوز در کشور است ولی برای صدور مجوز مشکلی وجود ندارد.

الفت‌نسبت در عین حال از اتفاقاتی که در خصوص حذف اصناف از صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی در حال رخ دادن است ابراز گلایه کرد و گفت: کمیسیون عمران مجلس به موضوع تغییر شرایط صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی ورود کرده و ظاهرا با این کار قرار است به سال‌های قبل برگردیم چرا که اصناف از موضوع صدور مجوز برای این شرکت‌ها حذف شدند این در حالی است که اکنون تاکسی‌های اینترنتی فرصت‌های شغلی جدیدی را برای رانندگان ایجاد کرده‌اند که از این منظر موجب اشتغالزایی برای جوانان جویای کار و حتی زنان شده‌اند.

به گفته وی اگر چه موضوع به تصویب نرسیده و فعلا در کمیسیون عمران مطرح شده است اما انتظار می‌رود با رایزنی بیشتر این روند متوقف شود و تاکسی‌های اینترنتی مثل تاکسی آژانس‌ها که مجوزشان را از اتحادیه صنفی خود می‌گیرند، ‌از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مجوز دریافت کنند و نظارت را هم وزارت کشور انجام بدهد.

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در پاسخ به این پرسش که در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوت چقدر به بحث هوشمندسازی توجه می‌شود؟ توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد عملیاتی که در کسب و کارهای حوزه مجازی خصوصا اپلیکیشن‌های جابه‌جایی هوشمند مسافر انجام می‌شود، به صورت هوشمند است. موضوعات مربوط به امنیت و سرویس‌هایی که در اختیار کاربر مسافر نیز قرار می گیرد به صورت هوشمند تعریف شده است. بحث قیمت‌گذاری به صورت متغیر و داینامیک است که بر اساس یکسری آیتم‌ها مثل تعداد کاربر راننده در محل، ترافیک و موضوعات دیگر به صورت هوشمند محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی به عنوان کسب و کارهای آنلاین مزایای متعددی نسبت به تاکسی‌های سنتی دارند که از جمله آنها می‌توان به دسترسی آسان و سریع، امنیت بیشتر، قیمت مناسب‌تر و راحتی در استفاده اشاره کرد.

با استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی به راحتی و در هر زمان و مکانی می‌توان درخواست تاکسی داد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصد رسید. قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی نیز معمولاً شفاف و رقابتی است و در بسیاری از موارد، کرایه‌ها از تاکسی‌های سنتی ارزان‌تر هستند هر چند که اخیرا مردم نسبت به قیمت‌گذاری در برخی تاکسی‌های اینترنتی گلایه‌هایی دارند و خواهان نظارت و بازنگری در آن شده‌اند. تاکسی‌های اینترنتی معمولاً از سیستم‌های ردیابی و نظارت بر سفر استفاده می‌کنند که باعث افزایش امنیت سفر می‌شود.اطلاعات راننده و مسافر در سیستم ثبت می‌شود تا در صورت بروز مشکل، پیگیری راحت‌تر شود.

استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی بسیار راحت و کاربرپسند است. مسافران می‌توانند مبدا و مقصد خود را به راحتی وارد و مسیر سفر را مشاهده کنند و در صورت نیاز، از خدمات اضافی مانند انتخاب نوع خودرو یا راننده آقا و خانم نیز استفاده کنند. بیشتر تاکسی‌های اینترنتی امکان پرداخت آنلاین را فراهم می‌کنند که این موضوع باعث سهولت و سرعت در پرداخت کرایه می‌شود.

ایسنا در گزارش خود نوشت: با افزایش استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، تعداد خودروهای شخصی در سطح شهر کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند. خوشبختانه تاکسی‌های اینترنتی فرصت‌های شغلی جدیدی را برای رانندگان ایجاد کرده‌اند که از این منظر موجب اشتغالزایی برای جوانان جویای کار و حتی زنان شده‌اند.

image_print