دبیر هیات رئیسه اتاق اصناف ایران مطرح کرد:

چالش‌ کسب‌وکارهای کوچک در برابر فروشگاه‌های بزرگ تخصصی

۱۶:۲۳:۴۱ آبان ۵, ۱۴۰۴

دبیر هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: ساختار بازار ایران در گذری از رویکردهای سنتی به رویکردهای مدرن است و از نشانه‌های آن، شتاب گرفتن تعداد فروشگاه‎‌های بزرگ و ایجاد خطر برای حیات صنوف کوچک است.
کریم محمدیان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: امروز شاهد افزایش تعداد فروشگاه‌های بزرگ تخصصی به ویژه در تهران و کلانشهرها هستیم که به تبع آثار مستقیمی بر کارکرد و سودآوری خرده‌فروشان محلی دارد. اما ما نمی‌توانیم و نباید در مقابل تحول بازار مقاومت کنیم.
وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران به عنوان متولی اصلی اصناف و واحدهای صنفی، هرگونه تغییر یک‌شبه را تهدیدی برای جامعه می‌داند و معتقد است باید با همکاری دولت به ویژه وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت کار زیرساخت‌های این تغییرات و گذر از بازار سنتی به بازار مدرن را ایجاد کند.

دبیر هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران، بیان کرد: چالش‌های واحدهای صنفی کوچک در برابر فروشگاه‌های بزرگ تخصصی گاهی در برخی از نشست‌ها مطرح می‌شود، اما هنوز رسانه‌ها و افکار عمومی نسبت به ورشکستگی این واحدهای صنفی و خروج دسته‌جمعی آنها از بازار حساس نشده‌اند. با این حال در حال حاضر رقابت بی‌رحمانه واحدهای صنفی کوچک و فروشگاه‌های بزرگ، یکی از چالش‌های اصلی در حوزه صنفی کشور شده است.
محمدیان تصریح کرد: فروشگاه‌های بزرگ با خرید عمده، توانایی ارائه قیمت‌های رقابتی، تنوع محصولات و خدمات بهتر به مشتریان را دارند. همچنین، این فروشگاه‌ها به طور عمده فضای ثابتی را در اختیار دارند اما بیشتر واحدهای صنفی کوچک، مستاجرانی هستند که به محض به دست آمدن مشتریان ثابت، یا به اصطلاح «به دست آوردن پاخور برای مغازه» مجبور به انتقال فضای کسب و کار شده و شاید به محیطی کوچک‌تر یا کوچه پس کوچه‌های باریک منتقل شوند.

دبیر هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به تبعیض در بهره‌برداری از تسهیلات بانکی افزود: کسب و کارهای بزرگ، بُرد بهتری در دریافت این تسهیلات و استفاده از آن دارند.اگرچه کشورهای پیشرفته، داشتن فروشگاه‌های بزرگ را یک مزیت می‌دانند و حتی خود ما گاهی از تعدد بیش از اندازه خرده‌فروشان در اقتصاد ایران، گلایه می‌کنیم اما باید معترف بود که توزیع مویرگی، خویش‌فرمایی، کارآفرینی و تاثیرات اجتماعی و محیطی واحدهای صنفی کوچک در ایران، مزیت‌هایی انکارناپذیر دارد که در طول تاریخ و قرون مختلف از آن بهره برده و هنوز به آن‌ها وابسته‌ایم. از این رو از دست دادن چنین مزیت‌هایی آن هم به یک باره، چالش‌های زیادی برای اقتصاد و اجتماع ما به همراه خواهد داشت.
محمدیان گفت: برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، نیاز به برنامه‌ریزی و اقداماتی جامع داریم. نخست اینکه، تسهیل دسترسی به منابع مالی و وام‌های کم‌بهره می‌تواند به این واحدها کمک کند. همچنین، ایجاد نهادهای حمایتی برای آموزش و مشاوره به واحدهای صنفی کوچک در زمینه مدیریت، بازاریابی و تأمین کالا و نیز سیاست‌های مالیاتی و قانونی مناسب برای حمایت از این واحدها ضروری است. به عنوان مثال اجبار فروشگاه‌های بزرگ به همکاری با واحدهای صنفی کوچک که از قدمت محلی برخوردارند و پرهیز از ارائه اجناس مشابه با آنها یا نظارت بر تبلیغات کذب یا تخریبی آنها نسبت به کسب وکارهای کوچک در صدا و سیما و بیلبوردها، در موضوع حمایت قانونی می‌گنجد.
دبیر هیات رئیسه اتاق اصناف ایران تاکید کرد: این راهکارها به ما کمک خواهد کرد تا چالش‌های کمتری داشته باشیم. اما نه برای مقاومت در برابر فروشگاه‌های بزرگ! بلکه برای کاهش التهابات گذر از بازار سنتی به بازار مدرن.

image_print