رئیس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران خبر داد:

تامین قطعات یدکی تحت‌تاثیر نوسان نرخ ارز

۱۳:۰۷:۲۱ مهر ۱۵, ۱۴۰۴

رئیس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران، گفت: کمبود قطعات خودروهای مونتاژی به این دلیل است که خودروسازان به وظایف قانونی‌‌شان عمل نکردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، به نقل از تحلیل بازار، سیداحمد حسینی با بیان اینکه لوازم یدکی خودرو در روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگری با چالش‌ نوسان نرخ ارز مواجه بوده است، افزود: به‌ طور طبیعی وقتی بیش از ۷۰ درصد قطعات یا مواد اولیه ما وارداتی است، نرخ ارز مستقیم‌ ترین اثر را به قیمت قطعات دارد. اما امروز برخلاف تصور عمومی، افزایش نرخ ارز به همان نسبت به قیمت نهایی قطعات اثر نگذاشته است. دلیلش هم رکود شدید بازار است.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، ادامه داد: همکاران ما در بخش خصوصی برای عمل به تعهدات مالی‌‌شان گاهی ناچار می‌شوند قطعات را حتی با قیمت تمام‌‌شده یا کمتر عرضه کنند. با این حال، آنچه بیشتر از افزایش قیمت، فعالان بازار را آزار می‌ دهد، بی‌‌ثباتی و تغییر لحظه‌‌ای قیمت‌‌ها است. این بی‌‌ثباتی، خطرناک‌‌تر از خود گرانی است.
وی اظهار کرد: متاسفانه در ماه‌‌های آینده هم باید منتظر افزایش قیمت‌‌ها باشیم و هم کمبود کالا؛ علت تنها نوسان نرخ ارز نیست؛ سوء‌مدیریت و تصمیمات غیرکارشناسانه هم مزید بر علت است. بستن گلوگاه‌‌های تامین، تحریم‌‌های داخلی و بروکراسی‌‌های فرسایشی، همه دست به دست هم می‌‌دهند تا کمبود در تامین قطعات جدی‌‌تر شود.
رئیس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران، در پایان افزود: در حال حاضر با وضعیت پیش رو به‌ طور مطلق نمی‌‌توان گفت قاچاق وجود ندارد، اما با توجه به تعرفه‌‌های گمرکی، واردات از مبادی غیر‌رسمی چندان مقرون‌ به‌ صرفه نیست. مشکل اصلی از جای دیگری است، وقتی ارز دولتی به برخی اختصاص می‌‌یابد اما همان کالا با نرخ آزاد در بازار عرضه می‌ شود، درواقع رانت ایجاد می‌‌شود و فشار بر مصرف‌‌کننده نهایی بیشتر می‌‌شود. علاوه بر این، موضوع واردات موسوم به «ته لنجی» هم مطرح است. کالاهایی که بدون شناسه و رهگیری وارد می‌‌شوند و در عمل به‌ عنوان قاچاق در بازار توزیع خواهند شد.

image_print