
افزایش میزان رکود خردهفروشان در تیر نسبت به خرداد
گزارش دوره سوم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) خردهفروشی نشان داد؛ افزایش میزان رکود خردهفروشان در تیر نسبت به خرداد
معاونت اقتصادی و برنامهریزی اتاق اصناف ایران، گزارش دوره سوم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) خردهفروشی را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران، عدد شامخ کل (۳۷/۵۰) نشاندهنده رکود بخش خردهفروشی در تیر ۱۳۹۹ نسبت به خرداد ۱۳۹۹ (۵۰/۸۹) است.
شاخص سرعت انجام یا تحویل سفارش و یا فرایند کار (۵۱/۵۶) در تیر، بیشترین میزان شاخصها در بین ۵مولفه اصلی شامخ بوه است.
شاخص میزان فعالیت انجام شده و شاخص میزان موجودی مواد اولیه (۳۷/۵۰) در تیر، کمترین مقدار شاخص در بین ۵ مولفه اصلی شامخ بوده است.
بیشترین میزان تغییر مربوط به شاخص میزان فروش کالا و خدمات است (۲۸/۷۰-) که نشاندهنده رکود واحدهای خردهفروشی و بدتر شدن وضعیت فروش در تیرماه نسبت به خردادماه است.
در این گزارش، در بررسی اجمالی نتایج بخش خردهفروشی آمده است:
در محاسبه عدد شامخص بخش خردهفروشی با توجه به گستردگی واحدهای صنفی در سراسر کشور و همچنین تعداد رستهها در بخش خردهفروشی (تعداد کل واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در چهار زیر مجموعه تولیدی، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی معادل دو میلیون و ۷۵۸هزار و ۵۲۷واحد که از این تعداد حدود یک میلیون و ۳۴۵هزار و ۸۷۶واحد مربوط به واحدهای توزیعی اعم از خرده فروشی و عمده فروشی است) در مرحله اول صرفا واحدهای خرده فروشی که ذیل اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای مشغول به فعالیت هستند به صورت پایلوت مورد آمارگیری قرار گرفته و پاسخها از دفاتر مرکزی این فروشگاهها اخذ شده است.
با عنایت به این که پرسش اول بالاترین تاثیر را در معیار سنجش کل دارا بوده و بر اساس مطالعات انجام شده، رویکرد بکار رفته در محاسبه شاخص کل خردهفروشی برخی دیگر از کشور ها نیز موید این مطلب است، بنابراین عدد شامخ کل برابر با عدد شامخ پرسش اول در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخص مهمی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایهگذاران و همچنین برنامهریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان میکند. این شاخص از طریق جمعآوری اطلاعات از مدیران مهمترین بنگاههای اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت میشود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر میکنند./پ/
دانلود فایل پیوست: