رئیس اتحادیه اغذیه، چلوکباب و تالارداران تنکابن مطرح کرد

یک ماه فاصله بین «بازگشایی اسمی» تالارها و «برگزاری مراسم»

۱۴:۲۲:۰۶ خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

رئیس اتحادیه اغذیه، چلوکباب و تالارداران تنکابن مطرح کرد/ نگرانی از برگزاری مجالس عروسی در فضاهای کنترل نشده/ یک ماه فاصله بین «بازگشایی اسمی» تالارها و «برگزاری مراسم»/ هزینه‌ راه‌اندازی تالارها نسبت به بسیاری از صنوف بیشتر است

رئیس اتحادیه اغذیه، چلوکباب و تالارداران تنکابن گفت: مشکلات فرهنگی پیرامون به هم خوردن مراسم عروسی زوج‌هایی که در آستانه ازدواج بوده‌اند برای جامعه و خانواده‌ها غیرقابل چشم‌پوشی است. برخی از خانواده‌ها مجبور شده‌اند مراسم عروسی را در باغ‌ها برگزار کنند و این در حالی است که اگر اجازه فعالیت به تالارها داده شود، شرایط مراقبت بهداشتی از میهمانان فراهم خواهد شد.

علی ابراهیمی‌ماسوله در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: در شهرستان تنکابن، ۱۸تالاردار کار می‌کردند که از اسفند ۹۸ و پیش از ابلاغ رسمی تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا فعالیتشان تعطیل، مراسم لغو و بیعانه‌ها عودت داده شد.
وی افزود: با این حال، از آنجایی که در موقعیت جغرافیایی تنکابن، باغ‌های زیادی وجود دارد، با ممنوعیت برگزاری مراسم در تالارها، بسیاری از عروسی‌ها در باغ برگزار می‌شوند و نکته نگران‌کننده این است که هیچ نظارتی بر نحوه رعایت بهداشت و امور اخلاقی بر این اماکن وجود ندارد.
رئیس اتحادیه اغذیه، چلوکباب و تالارداران تنکابن در ادامه از فعالیت‌های رئیس اتاق اصناف ایران و نیز رئیس اتحادیه تالارداران تهران تقدیر و اظهار کرد: اتحادیه تهران را به نمایندگی از خود در جلسات می‌شناسیم و پیشنهاداتی که از این طریق به دولت می‌رسد، مورد تایید اتحادیه تنکابن است.
این فعال صنف تالار به پرسشی مبنی بر امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالارها در صورت بازگشایی، این گونه پاسخ داد: پروتکل‌های بهداشتی برای تالارها نوشته شده است و همکاران ما کد بهداشت را دریافت کرده‌اند.
وی افزود: ما امکان رعایت این پروتکل‌ها را داریم و آماده هستیم با وجود افزایش هزینه‌ها و سختی در پذیرایی، اقدام به سرو پرسی غذا کنیم؛ برای میزهای ۸نفره، سرویس ۴نفره در نظر بگیریم؛ ۲مراسم با یک هزینه برای یک خانواده در شیفت‌های ناهار و شام برگزار کرده و یا مراسم را در فضای سر باز تالارها اجرا کنیم. طبیعی است که این‌ها مخصوص مراسم عروسی نیست و سایر مجالس از جمله مراسم ترحیم را هم در بر می‌گیرد.
به گفته ابراهیمی ماسوله بخشی از خسارت‌های تالارهای تنکابن مربوط به ماهی‌های از پیش خریداری شده است. وی در این باره گفت: ماهی یکی از غذاهای اصلی منطقه ما است و به این ترتیب تالارها برای آیین‌های اسفند، ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰ عدد ماهی خریداری کرده بودند. خرید سایر اقلام از جمله گوشت هم مدتی پیش از برگزاری مراسم انجام می‌شود که با شیوع کرونا و تعطیلی تالارها بعضی دور ریز شدند، و برخی از آنها فریز شدند که کیفیتشان پایین آمده و عملا به کار نمی‌آیند.
رئیس اتحادیه اغذیه، چلوکباب و تالارداران تنکابن بیان کرد: خسارتی که بر هر کدام از تالارهای تنکابن تنها به موجب از دست رفتن موادغذایی ذخیره شده وارد آمد، بین ۶۰تا ۱۰۰میلیون تومان بوده است که این مواد غذایی برای چندین عروسی و مراسم تهیه شده بودند. شرایط شغل ما، ایجاب می‌کند که مقداری مواد غذایی از قبل تهیه کنیم تا بتوانیم برای روز مراسم آماده داشته باشیم اما حالا این مواد غذایی از بین رفته‌اند.
وی در ادامه به برگزاری مراسم عروسی در باغ‌ها و نگرانی از دست رفتن کسب و کار تالارها پرداخت و گفت: هزینه راه‌اندازی تالارها نسبت به بسیاری از صنوف بیشتر است. یک صندلی دست‌کم ۲میلیون تومان قیمت دارد و روکش صندلی‌ها، طراحی محیط و دکوراسیون، سرویس قاشق، چنگال و ظروف؛ ظروف داخل آشپزخانه و &#۸۲۳۰; از جمله هزینه های سنگین راه‌اندازی تالار است. فیلتری که محیط زیست از ما می‌خواهد بیش از ۹۰میلیون تومان است و هزینه ملک هم که باید به طور ویژه در نظر گرفت. علاوه بر این، هر تالار با ده‌ها پرسنل کار می‌کند.
ابراهیمی ماسوله تاکیدکرد: ما برای غذاهای محلی، فرنگی، کباب و &#۸۲۳۰; افراد متخصصی داریم و هر روز و به هر بهانه‌ای نمی‌توانیم سرآشپز، آشپز، برنج‌پز، و &#۸۲۳۰; را تغییر دهیم. این‌ها نیروهای تخصصی هر تالار هستند و نمی‌توانیم به راحتی آن‌ها را از دست بدهیم.
وی افزود: وام‌ها ۱۲درصدی که برای صنوفی که کارکنانشان را حفظ کرده‌اند در نظر گرفته شده، با شرایط ما سازگاری ندارد و به رفع مشکلاتمان منجر نمی‌شود. ۴ماه تعطیلی برای تالارها شوخی نیست. ضمن این که غیرفعال بودن این صنف، منجر به رکود در صنف‌های زیادی مانند قنادان، خیاطان، پارچه‌فروشان و &#۸۲۳۰;شده است.
ابراهیمی ماسوله در ادامه به یکی از ویژگی‌های بارز این صنف از دیگر صنوف نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های صنف تالارداران با دیگر مشاغل این است که از لحظه‌ای که اعلام به بازگشایی این صنف ‌شود تا زمانی که مراسمی در تالار برگزار شود، حدود یک ماه طول می‌کشد. بنابراین انتظار می‌رود ستاد مبارزه با کرونا این فاصله زمانی یک ماهه را نیز را در نظر بگیرد.
رئیس اتحادیه اغذیه، چلوکباب و تالارداران تنکابن اظهار کرد: ما کدهای بهداشت را گرفته‌ایم و با پروتکل‌های بهداشتی آشنایی کامل داریم. کار کردن با حداقل میهمانان و با سختی‌های رعایت پروتکل‌ها بهتر از آن است که کل کار تعطیل باشد. / پ/

image_print