ایجاد «بانک مشتری» روشی برای خروج از رکود/عدم استقبال از فرانچایز در شهرهای کوچک

۱۲:۲۴:۲۷ بهمن ۱۹, ۱۳۹۸

نماینده اتاق اصناف ایران در قرچک گفت: شهرستان‌های کوچک از فرانچایز استقبال نکرده‌اند.
حمیدرضا تاجیک در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: بیش از ۳میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و کسب و کار بعضی از این واحدهای صنفی در شهرستان های کوچک از راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دچار ضرر و زیان شده است.
وی افزود: از سوی دیگر اگرچه تجمیع واحدهای صنفی در قالب فرانچایز در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ از نظر فرهنگی تا حدودی پذیرفته شده است اما در شهرستان‌های کوچک مورد استقبال قرار نگرفته است. چراکه کسب و کارها در این مناطق، بسیار خرد هستند و این کسبه همیشه به خصوصی‌سازی، مستقل‌سازی، حق مالکیت و اموری از این دست توجه داشته‌اند. این در حالی است که قراردادهای فرانچایز که قراردادی دو طرفه میان صاحب برند و کسبه است، عموما یک طرفه و به سود صاحب برند انعقاد می‌شود.

مشاهده روند تغییر در کسب وکارهای سنتی و خرد
نماینده اتاق اصناف ایران در قرچک خاطرنشان کرد: تحولات جامعه منجر به تحولاتی در کسب و کارهای سنتی و خرد شده است و امروز شاهد هستیم که آنها تغییراتی در نحوه ارائه خدمات دارند و بسیاری از آنها به این نتجیه رسیده‌اند که اگر تغییر و تحولی نداشته باشند به مرور زمان حذف می‌شوند.
تاجیک بیان کرد: خدمات تلفنی، اینترنتی، نوع عرضه، تنوع در محصولات و &#۸۲۳۰; از جمله تغییراتی است که از سوی واحدهای سنتی و خرد اعمال می‌شود. تا چند وقت پیش در کسب و کارهای سنتی، ایجاد «بانک مشتری» موضوعیت نداشت اما امروز این کار در برخی از واحدهای صنفی انجام می‌شود.
وی گفت: تحقیقی انجام شده است که نشان می‌دهند در شرایط رکود کسب و کارهای خرد، مجموعه‌ای از عوامل مانند برخورد مناسب با مشتری، به روز بودن محصول و تنوع آن و مواردی این چنینی ۲۰درصد در رونق کسب و کار موثر بوده‌اند. اما افرادی که در شرایط رکود بانک مشتری ایجاد کرده‌اند، تنها با همین آیتم ۳۹ درصد به کسب و کار خود رونق بخشیده‌اند.
تاجیک تصریح کرد: بانک مشتری یعنی اینکه مشتری را رها نکنیم و در طول سال ارتباط مستقیمی با او داشته باشیم؛ به او اطلاعات بدهیم؛ درصد رضایت او را سوال کنیم و او را از تخفیف‌هایی که در زما‌های مختلف ارائه می‌دهیم مطلع سازیم. به عبارت دیگر در شهرستان‌های کوچک و در شرایطی که با رکود مواجه هستیم با نوین‌سازی خدمات از طریق روش‌هایی این چنینی مشتریانی را حفظ و به آنها اضافه کنیم./پ/

image_print