در نخستین نشست کمیسیون تخصصی « لوازم‌یدکی» اتاق اصناف ایران مطرح شد؛

ضرورت پیگیری تامین لوازم‌یدکی ماشین‌های سنگین و خودروهای خارجی

۹:۳۴:۰۲ دی ۱۰, ۱۴۰۲

در نخستین نشست کمیسیون تخصصی « لوازم‌یدکی» اتاق اصناف ایران مطرح شد؛ ضرورت پیگیری تامین لوازم‌یدکی ماشین‌های سنگین و خودروهای خارجی

نخستین نشست کمیسیون تخصصی «لوازم‌یدکی» اتاق اصناف ایران با حضور مجتبی صفایی رئیس، قاسم نوده‌فراهانی نماینده وزیر صمت و دبیر هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و محمود بنانژاد دبیر کل اتاق اصناف ایران و تمامی اعضای این کمیسیون برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، مجتبی صفایی در این نشست بیان کرد: مدیریت بازار‌ لوازم‌یدکی خودرو از نگاه دولت و حاکمیت بسیار پر اهمیت است. به طور کلی حاکمیت به دنبال ‌شفاف‌سازی امور اقتصادی از جمله نظام توزیع کالا است و اصناف لازم است در این زمینه به دولت کمک کند. البته هم زمان، اتاق اصناف ایران نیز مطالبات صنفی را دنبال خواهد کرد.
وی افزود: شناسه‌دار کردن لوازم‌یدکی که مدتی پیش اجرا شد بدون همکاری بزرگان این صنف امکان‌پذیر نبود و این امر مهم در راستای ‌شفاف‌سازی اقتصاد انجام شده است.
رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: واردات لوازم‌یدکی خودروهای خارجی در حال حاضر ممنوع است اما این خودروها در سطح کشور در حال تردد هستند؛ لذا یکی از مسئولیت‌های این کمیسیون پیگیری این مسئله است.

آفت لوازم یدکی تقلبی و تولیدات زیر زمینی
قاسم نوده فراهانی، نماینده وزیر صمت و دبیر هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در این نشست گفت: مدیریت بازار لوازم‌یدکی مبحث بسیار مهمی است.
وی افزود: ما امیدواریم با شفاف‌سازی بازار لوازم‌یدکی، این صنف از افرادی که کالای تقلبی عرضه‌ می‌کنند و تولیدکنندگان زیر زمینی پاک شود.

لزوم ارتباط پررنگ کمیسیون با بدنه بازار
محمود بنانژاد دبیرکل اتاق اصناف ایران نیز بیان کرد: لازم بود در چنین کمیسیونی نمایندگانی از شهرهای مختلف داشته باشیم که به حمدلله این چنین شد؛ لذا‌ می‌توانیم با تجمیع تجربه‌ها و اطلاعات، گزارشات بهتری در خصوص بازار لوازم‌یدکی به نهادهای ذی ربط بدهیم.
وی در ادامه بر ضرورت کسب اطلاعات از کف بازار توسط اعضای این کمیسیون تاکید و اظهار کرد: اعضای این کمیسیون باید با بدنه بازار ارتباطات پررنگی داشته باشند. از آنجا که کمیسیون‌ها بازوان هیات رئیسه اتاق اصناف ایران هستند، اگر مسئولیت ارتباط مستقیم با بازار را به درستی اجرا کنند مطمئناً اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار اتاق اصناف ایران قرار خواهند داد.

مشارکت روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها با کمیسیون لوازم‌یدکی
در ادامه این نشست، سیداحمد حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی « لوازم‌یدکی» بیان کرد: با شکل‌گیری این کمیسیون تخصصی مطالبات تخصصی صنف لوازم‌یدکی از نهادهای بالا دستی با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.
وی گفت: از روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها به عنوان اعضای مدعو این کمیسیون دعوت‌ می‌کنیم تا در نشست‌ها حضور یابند. همچنین از مقامات دولتی نیز دعوت به جلسات مشترک خواهد شد. از این امر، تقویت متولی گری اصناف و نظارت‌های دولتی حاصل خواهد شد.
رئیس کمیسیون تخصصی لوازم‌یدکی همچنین، از پیگیری شناسنامه‌دار شدن تمامی تولیدکنندگان صنفی لوازم‌یدکی توسط کمیسیون مذکور خبر داد.

تدوین راهبرد کشوری صنف لوازم‌یدکی
محمدرضا ملایری دیگر عضو این کمیسیون، صنف‌ لوازم‌یدکی را نیازمند راهبرد کشوری دانست و افزود: تا زمانی که مشخص نباشد چه بایدها و نبایدهایی برای آینده این صنف در نظر داریم نمی‌توانیم در جلساتی که با دولت داریم روش‌های منطقی و کشوری را پیشنهاد دهیم.
ضرایب اینتاکد لوازم‌یدکی نیازمند اصلاح و بازنگری
علیرضا اردکانی نیز به عنوان دیگر عضو این کمیسیون بیان کرد: ما در واردات لوازم‌یدکی ماشین‌های سنگین (راه سازی- جاده سازی و &#۸۲۳۰;) شاهد بی‌انگیزگی از سوی واردکنندگان هستیم. لذا در حال حاضر از ذخایر انبارها این بازار را تامین‌ می‌کنیم.
به گفته اردکانی، ضرایب اینتاکد لوازم‌یدکی نیازمند اصلاح و بازنگری است و لازم است با همکاری سازمان امور مالیاتی اصلاح شود.

شفاف‌سازی بازار لوازم یدکی؛ نیازمند زمان
امیرحسین صیرفی در ادامه جلسه بیان کرد: با مطالعه تجربه ۱۵ کشور دریافته ام که افزایش مالیات‌ستانی و شفافیت اقتصادی در هیچ کجای دنیا، یک روزه رخ نداده و دست کم ۱۰سال طول کشیده است.
این عضو کمیسیون لوازم‌یدکی تصریح کرد: فعالان بازار لوازم‌یدکی ایران دارای سابقه‌ای طولانی هستند و در تمام سال‌های گذشته روش‌هایی برای کار داشته اند؛ لذا اگر بخواهیم این روش‌های تغییر دهیم باید فرصت تغییر داده شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، در پایان این نشست، ضمن اعطای احکام اعضای کمیسیون از سوی مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران، پیگیری تامین نیاز لوازم‌یدکی ماشین‌های سنگین به عنوان یکی از اولویت‌های کاری این کمیسیون تعیین شد. /پ/

image_print