
رئیس اتاق اصناف ایران: تولید لوسترهای ایرانی خلاقانه و هنرمندانه است
نمایش نوآوریهای جدید در صنف و صنعت لوستر ایران (۹ تا ۱۲ دی)/ رئیس اتاق اصناف ایران: تولید لوسترهای ایرانی خلاقانه و هنرمندانه است
رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی و تزئینی نشان می دهد که تولید لوسترهای ایرانی خلاقانه و هنرمندانه است و در این باره رضایت مصرف کنندگان را جلب کرده است.
قاسم نوده فراهانی در خصوص بیست و هشتمین نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی به پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران گفت: اگر به سالهای گذشته باز گردیم، میبینیم که بیشتر نمایشگاههای ایران را شرکتهای خارجی پر میکردند و ما تولیدی قابل افتخار از خود نداشتیم. اما امروز بیشتر تولیداتی که در نمایشگاههای مختلف میبینیم، اثری هنرمندانه و خلاقانه از اصناف و صنایع ایرانی است.
وی اظهار کرد: نمایشگاههای ایران از جمله نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی و تزئینی گواهی میدهند که ایران در تولید، متکی به کشورهای دیگر نیست و بعضا تولیدات ایرانی برای صادرات، کالایی لوکس و ارزشمند به حساب میآیند.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: دو حوزه چینی و بلور در سالهای قبل با هم بودند اما به دلیل تمرکز بیشتر بر تخصصی شدن تولید و صادرات از امسال مستقل شدهاند. با این حال امیدواریم با وجود این استقلال، همگی دست به دست هم دهیم تا بر مشکلات صادراتی فائق آییم.
رضایت مصرف کنندگان مشهود است
نوده فراهانی تاکید کرد: یکی از صنوفی که حرفی برای صادرات دارد، صنف لوسترسازان است. ایشان کارآفرینی و اشتغالزایی مناسبی دارند. به طوری که هر کدام از ایشان تعداد قابل توجهی را مشغول به کار کردهاند و با تولیدی آمیخته از کار دست و کار ماشینی، رضایت مصرفکنندگان داخلی را جلب کردهاند. کافی است یک نظر سنجی از مصرفکنندگان نسبت به لوسترهای ایرانی شود تا میزان رضایتمندی ایشان مشخص شود. اما مشاهدات میدانی گواه از رضایتمندی مشتریان نهایی است. لذا باید از تمامی افرادی که در عرضه تولید و فروش لوستر و چراغهای روشنایی و تزئینی فعایت میکنند، قدردان بود که زحمات و سختکوشیهایشان ثمر بخشیده و به نتیجه رسیده است.
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگرچه این نمایشگاه در دو سال گذشته به موجب مواجهه با شیوع کرونا برگزار نشده بود اما نوآوریهای جدیدی در این صنف و صنعت داشتهایم که نتیجه آن را در بیست و هشتمین نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی و تزئینی به وضوح میبینیم.
نوده فراهانی در ادامه به مقوله فروش و عرضه نیز اشاره کرد و گفت: واحدهای صنفی قابل توجهی در سراسر کشور در حوزه فروش لوستر و چراغ مشغول فعالیت هستند. ایشان برای فروش در بازار داخلی و صادرات نیاز به آموزش و به روزرسانی مهارت و اطلاعات دارند. از این رو کارگاههای آموزشی در حاشیه این نمایشگاه برگزار میشود.
رئیس اتاق اصناف ایران خبر داد: به منظور آموزش اعضای صنف، هشت کارگاه پیشبینی شده که مباحثی از جمله آشنایی با بازارهای صادراتی افغانستان، عراق، روسیه، حوزه آفریقا و قطر را در بر دارد. همچنین کارگاههای آموزشی مفاهیم امور مالیاتی و اصول جهانی برندسازی و برندینگ در صنف و صنعت روشنایی نیز برگزار میشوند. در این آموزشها تلاش شده است که از مدرسانی صاحب تجربه عملی استفاده شود که آشنایی با صنف و صنعت لوستر داشته باشند و مثالهای کاملا کاربردی بزنند.
جزئیات نمایشگاه
حمیدرضا منافی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران نیز به پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران گفت: این نمایشگاه در حدود ۵ هزار متر مربع و ۸۳ شرکتکننده از شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، تبریز به مدت چهار روز از ۹ تا ۱۲ دی ۱۴۰۱ برگزار میشود.
وی به پرسشی مبنی بر این که کدام شهرها در تولید لوستر فعالیت بیشتری دارند، این گونه پاسخ داد: مرکزیت تولید لوستر در تهران است ولی در شهرهای دیگر نیز کارخانههای بزرگ و مجهز زیادی داریم که نمونه کار آنها را در این نمایشگاه میبینیم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران بیان کرد: در این نمایشگاه عمده تولیدکنندگان حضور دارند تا مشتریان و افرادی که در این صنف و صنعت فعالیت میکنند به صورت چهره به چهره با ایشان آشنا شوند. توانمندی ایران در تولید لوستر بسیار بالا است و هر نظر و سلیقهای را پوشش میدهد و هر طرحی را تولیدکنندگان ایرانی میتوانند اجرا کرده و رضایت سفارش دهنده آن را تامین کنند.
منافی در خصوص رستههای این صنف نیز گفت: ما رستههای مختلفی از جمله تولید لوستر، تولید آینه شمعدان، تولید قطعات لوستر را به صورت خرده و عمده داریم و در این باره از سوی اتحادیه، پروانه کسب صادر میشود.
در کارگاههای آموزشی چه گذشت؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، در کارگاه آشنایی با بازارهای صادراتی عراق، گفته شد: با توجه به گرانی دلار، امروز صادرات لوستر به عراق سهلتر از دو ماه قبل است. همچنین بر برندسازی فوری در عراق به منظور جلوگیری از سوء استفاده از شهرت تولیدکننده ایرانی، توصیه شد.
در کارگاه آشنایی با بازارهای صادراتی افغانستان نیز گفته شد: حدود ۸۱ درصد برق افغانستان وارداتی است و این شرایط موجب شده است که ۶۵ درصد افغانستان از برق محروم باشند. لذا سرمایهگذاری بر چراغهای کم مصرف در افغانستان اولویت دارد. ضمنا با به حکومت رسیدن طالبان و در پی آن فرار سرمایهگذاران از افغانستان به ایران، شرایط مشارکت در تولید مهیا است.
در کارگاه اصول جهانی برندسازی و برندینگ در صنف و صنعت روشنایی نیز ضمن تاکید بر برندسازی تولیدات ایرانی در بازارهای عراق و افغانستان مطرح شد: عراق و افغانستان دو فرصت بیبدیل برای برندسازی لوستر و چراغهای ایرانی هستند. همچنین در این کارگاه بر تکنیکهای خرده فروشی در بازار ایران تاکید شد.
بیست و هشتمین نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی و تزئینی، تا ۱۲ دی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران و در سالن های۷، ۸ و ۹ برپا خواهد بود./پ/