
فروش فوقالعاده یلدایی، اقدامی نوین و موثر در مدیریت بازار
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران مطرح کرد؛ فروش فوقالعاده یلدایی، اقدامی نوین و موثر در مدیریت بازار
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: امسال فروش فوقالعاده صنوف ویژه ایام شب یلدا از ۲۶ آذر الی ۵ دی ۱۴۰۱ و به طور منسجم و گسترده برگزار میشود. این طرح که به نوعی جایگزین برگزاری نمایشگاهها و در راستای تکریم ارباب رجوع و حمایت از واحدهای صنفی است را میتوان رو به پیشرفت و اولین سال برگزاری آن را اقدامی نوین و موثر در مدیریت بازار دانست.
مجتبی صفایی در گفت و گو با پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: هر ساله در آستانه شب یلدا، واحدهای صنفی مرتبط با کالاهای پر مصرف یلدا و گاها کالاهای دیگر، فروش فوقالعاده برگزار میکنند و بعضا در برخی از شهرستانها، کسبه نمایشگاههایی را هم دائر میکنند تا اقلام پر مصرف با قیمت پایینتری به دست مصرف کننده رسیده و اقشار بیشتری بتوانند این آیین باستانی را در کنار خانواده جشن بگیرند.
وی افزود: فروش فوقالعاده در سالهای گذشته به صورت پراکنده و خودجوش شکل میگرفت و در نهایت تاثیر آن بر رفاه عمومی، قابل ارزیابی و اندازهگیری نبود. اما امسال با هدایت اتاق اصناف ایران، فروش فوقالعاده به صورت طرحی گسترده و منسجم اجرا خواهد شد.
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران مطرح کرد: واحدهای صنفی علاقمند به شرکت در این طرح با مراجعه به اتحادیههای صادرکننده پروانه کسب، مجوز لازم را دریافت کرده و سپس برای آگاهی بخشی به مشتریان از ارائه تخفیف، پوستر متحدالشکلی که طراحی شده است را بر در واحدهای صنفی خود نصب میکنند. به این ترتیب مردم از تخفیفهای واقعی مطمئن خواهند بود.
وی گفت: با این فروش فوقالعاده دسترسی افراد به قیمتهای تخفیفی ممکن شده و تلاش بر این است که همه مردم از هر قشری بتوانند حداقلهایی را برای سفره یلدا تامین کنند.
صفایی خاطر نشان کرد: پیشتر در نمایشگاههای مناسبتی، مصرف کننده برای تامین نیاز خود مجبور بود به یک نقطه شهر مراجعه کرده و معمولا کالاهای کم کیفیت را در غرفههای غیراستاندارد دریافت کند. تمام تلاش اتاق اصناف ایران در اجرای طرحهای ملی فروش فوقالعاده این است که مصرفکنندگان بتوانند، کالاهای با کیفیت تولید ملی را با تخفیفهای واقعی و در محیطهایی بهداشتی و استاندارد و در نزدیکی محل زندگی خود دریافت کنند.
وی توضیح داد: در شرایطی که بازار ایران، از شبکه توزیع مویرگی برخوردار است و در هر کوچه و خیابان به اندازه کافی و بلکه بیشتر از آنچه نیاز است، واحد صنفی داریم، دلیلی ندارد که همه آنها را در مناسبتهای خاص نادیده گرفته و بازار و مصرف کننده را به یک نمایشگاه محدود کنیم.
صفایی با بیان این که بهترین تبلیغ، عملکرد واحدهای صنفی است، گفت: طرح مشابهی را طی دو سال گذشته و در زمان مواجهه با کرونا، در جایگزینی نمایشگاههای بهاره برگزار کردهایم. اگرچه هنوز در ابتدای راه هستیم اما چنانچه طرحهای ملی فروش فوق العاده در مناسبتهای مختلف از جمله شب یلدا، عید نوروز، ماه مبارک رمضان، فصل بازگشایی مدارس و ۸۲۳۰; اجرا شود، به مرور فرهنگ خود را ایجاد خواهد کرد.
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران ادامه داد: بدین صورت، پس از چند سال، همه مردم قبل از فرا رسیدن این مناسبتها، منتظر برگزاری این طرح خواهند بود و از سوی دیگر واحدهای صنفی، آمادگی بیشتری در مشارکت در این طرح خواهند داشت. اینجاست که تبلیغات محیطی و صدا سیما نیز بیشتر و موثرتر خواهد شد. /پ/