شهرداری مسئول مقابله با سد معبر است

۱۳:۵۷:۵۵ شهریور ۵, ۱۴۰۱

عضو اتاق اصناف قزوین: شهرداری مسئول مقابله با سد معبر است

عضو اتاق اصناف قزوین در خصوص سد معبرهای صنفی گفت: سدمعبرهای شکل‌گرفته در زمان تخلیه و حمل‌ونقل بارها، یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. بحث سد معبر و سایر مشکلات پیش‌آمده در روند توزیع کالا یا سایر فعالیت‌ها، برعهده شهرداری‌ها است، به‌طور کلی نظارت بر اجرای خدمات توزیع در سطح شهرها و ساماندهی‌های مربوط به این موضوع، یکی از وظایف شهرداری‌ها است و اتاق‌های اصناف دخالتی در آن ندارند. شهرداری‌ها با اتکا به مفاد قانونی که به آنها اجازه نظارت بر امور سدمعبر و تخلیه بار را می‌دهد، می‌توانند واحدهای صنفی را در صورت تخلف پلمب کنند یا به مراجع قانونی ارجاع دهند.
عبدالحسین کولجی، در گفت‌وگو با صمت افزود: هرچند روند تخلیه بار و سایر فعالیت‌های نظام توزیع کالاها ممکن است مشکلاتی اعم از سد معبر یا ترافیک را برای مردم به‌وجود آورد، اما تمامی سد معبرها صنفی نیستند. وانت‌های فروش میوه یا سایر کالاهای این‌چنینی که در تمامی خیابان‌ها دیده می‌شود و در سطوح شهر مشکلات مختلفی را به‌وجود آورده‌اند، در جایگاه اخلال‌گر دیده نمی‌شوند، در حالی که این وانت‌های سرگردان، دستفروشان و سایر واحدهای این‌چنینی، از عاملان مهم ایجاد ترافیک و سدمعبر در سطوح شهرهای مختلف هستند و با این وجود برخوردی با آنها نمی‌شود.

ضرورت اصلاحات ساختار
کولجی در ادامه مهم‌ترین ایراد را نبود ساماندهی مشخص برای نظام توزیع کالاها عنوان کرد و در این‌باره توضیح داد: بنا بر قانون، زمان حمل‌ونقل بار، افراد باید کالاها را پیش از آغاز ساعات کاری روز منتقل کنند، اما به‌دلیل نبود بسترهای مناسب برای حمل‌ونقل و همچنین تخلیه بار در روند نظام توزیع، شاهد به‌هم‌ریختگی‌ها و مشکلات مختلف در این مسئله هستیم، از این‌رو صاحبان اصناف نیز مجبور هستند در ساعت‌های مختلف روز این کار را انجام دهند و تبدیل به روندی معمول در نظام توزیع شده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی افراد وجود انبارهای عمومی در سطوح مختلف شهر را یکی از راهکارهای بهبود روند توزیع کالا معرفی می‌کنند، اما ساخت انبارهای عمومی، به نگهداری کالاها مربوط است و نمی‌تواند به‌طور مستقیم بر نظام توزیع کالا تاثیرگذاری داشته باشد، از این‌رو برای کاهش مسائلی مانند سدمعبر و ترافیک ناشی از تردد ماشین‌های سنگین در سطح شهرها، باید راهکارهای کلان و اصلاحات ساختاری مهم و مناسبی در نظر گرفت.
رئیس اتحادیه بنکداران قزوین، همکاری نهادها با یکدیگر را از راه‌حل‌های اصلاح نظام توزیع معرفی کرد و گفت: نظام توزیع، زمانی می‌تواند ساماندهی شود که از مبنا به آن توجه کرده باشیم. کارخانه‌ها به‌عنوان متولی اصلی تولید و توزیع کالا باید با سایر بخش‌های دیگر درگیر توزیع کالا و واحدهای صنفی، همکاری لازم در راستای بهبود عرضه داشته باشند، همچنین نهادهایی مانند پلیس راهور و دیگر سازمان‌ها نیز باید بسترهای مناسبی را برای انتقال و تخلیه کالاها در نظر گیرند.

کمبود زیرساخت‌های فنی توزیع
رئیس اتحادیه بنکداران قزوین به سازکار موجود در سایر کشورها برای ساماندهی نظام توزیع کالاها اشاره کرد و گفت: در سایر کشورهای توسعه‌یافته، سیستم توزیع کالاها به‌قدری نظام‌مند است که ترافیک و سدمعبر حداقلی به‌وجود می‌آورد، به‌عنوان مثال در کشوری مانند ترکیه، فروشگاه‌های بزرگ، مکانی به‌نام لاین ترافیکی دارند، به این صورت که در فروشگاه‌ها، پارکینگ و مکان‌هایی مناسب تخلیه بار در نظر گرفته و کامیون‌ها به‌صورت مستقیم وارد این فضاها می‌شوند، در ادامه پس از تخلیه بار، ماشین‌ها از پارکینگ‌ها بیرون آمده و هیچ ترافیک و یا سدمعبری را برای خیابان‌ها ایجاد نمی‌کنند.
کولجی در ادامه تصریح کرد: در ایران نه‌تنها برای تمام واحدهای صنفی خرد و متوسط بلکه برای فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای نیز چنین فضایی وجود ندارد، بنابراین در سطوح مختلف شهر، کامیون‌ها و ماشین‌های باری بزرگ را به‌صورت مکرر در حال تخلیه بار می‌بینیم. ایراد اصلی این مسئله را می‌توان نبود بسترها و زیرساخت‌های اصلی برای تخلیه و حمل بار معرفی کرد. به‌دلیل نبود این تجهیزات، حمل بار نه زمان مشخصی در شهرها دارد و نه می‌توان ترافیک ناشی از این فعالیت‌ها را مدیریت و کنترل کرد.

شهرک‌های صنفی راه‌اندازی شوند
کولجی به راهکارهای بهبود نظام توزیع در کشور اشاره کرد. او معتقد است: ایجاد شهرک‌های صنفی می‌تواند سازکار مناسبی برای این مسئله باشد و در این‌باره گفت: هرچند قانون زمان تخلیه و حمل بار پیش از شروع ساعت کار روزانه، برای محدوده‌های شهری است، اما به‌دلیل نبود ساماندهی در این مسئله، بیشتر حمل‌ونقل‌ها و تخلیه‌ها وارد ساعت‌های روزانه می‌شوند و ترافیک‌ شدیدی را در برخی محدوده‌ها به‌ویژه در مناطق اصلی توزیع بار ایجاد می‌کنند. یکی از راهکارهای مناسب مدیریت این مسئله، ایجاد شهرک‌های صنفی است./پ/

image_print