
هدفگذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری کیف، کفش تا ۴ سال آینده
رییس اتحادیه کفشهای ماشینی تهران گفت: در حال حاضر صادرات کفش ما در حدود ۲۵۰ میلیون دلار است، اما باتوجه به ظرفیتی که در این صنف وجود دارد، میتوانیم تا ۴ سال آینده رقم صادراتی را به ۴ میلیارد دلار برسانیم.
به گزارش خبرنگار اصناف ایران علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش های ماشینی در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بینالمللی برندهای برتر کفش، کیف، کالای ورزشی و مواد اولیه، گفت: گفت: اتحادیه کفش ماشینی میزبان برگزاری دومین نمایشگاه کیف، کفش، کالای ورزشی و مواد اولیه بههمراه آثار طراحان برتر این صنعت است .
وی تصریح کرد: دور اول نمایشگاه در شهریور ماه برگزار شد و با توجه به اینکه نوع محصولات قابل استفاده در دو نیمه سال و نیاز مردم برای این لوازم در فصول مختلف سال متفاوت است، دومین دوره این نمایشگاه در سال ۹۸ برای تأمین نیاز مصرفکنندگان درنظر گرفته شده است؛ چرا که معرفی محصولات یکبار در سال به هیچ وجه قابل پوشش نخواهد بود.
اژدرکش با اشاره به رشد کمی برگزاری دومین نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در سه طبقه تخصصی برگزار خواهد شد که برای کالای ورزشی ۷ هزار مترمربع و کیف و کفش ۴ هزار مترمربع فضا اختصاص خواهد یافت و ۷۰ شرکت تولیدکننده مواد اولیه در فضایی بالغ بر ۳ هزار مترمربع آخرین تولیدات خود را در معرض عرضه قرار خواهند داد.
رییس اتحادیه کفش ماشینی با بیان اینکه کشور چین در این حوزه طی سال گذشته، ۸۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خود داشته است، اظهار کرد: با توجه به مزایای رقابتی که در این حوزه برای ایران وجود دارد و خودکفایی بیش از ۸۰ درصدی مواد اولیه، ایران میتواند ارزآوری خوبی از این صنف داشته باشد. ضمن اینکه این صنعت تحریم پذیر نیست، امکان صادرات، درآمدزایی و ارزآوری این حوزه بسیار بالا خواهد بود و از نظر اشتغال نیز میتواند کمک بزرگی به رشد اشتغال کشور داشته باشد. برهمین اساس به ازای هزینهای که هر یک شغلی که به طور مثال در خودروسازی استفاده میشود؛ میتوان ۱۰ شغل در این صنف ایجاد کرد.
وی با یادآوری اینکه از سال گذشته، واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد و تمام کالاهایی که در صنف ما تولید میشدند، جزو این لیست بودند، گفت: این ممنوعیت سبب شد که ظرف یک سال و نیم، به میزان ۱۵ سال کار کرده و بتوانیم در داخل در سطوح بالا، نیاز متنوع مشتریان داخلی را تامین کنیم. وجود برندهای مختلف داخلی در مراکز تجاری با کیفیت بالا و کاهش حضور برندهای خارجی در این بخش نشان دهنده همین موضوع است.
اژدرکش تاکید کرد: با برنامهریزیهای درست، عمل به برنامهها و ادامهدار بودن نمایشگاهها برای معرفی برندهای برتر داخلی به عنوان نوک پیکان پیشرفت ما، مسیر هموارتر خواهد شد و با همکاری مسئولان، به صورت صحیح و استوار طی کردن پلههای موفقیت، ایران میتواند در عرض پنج سال آینده رقم صادرات خود را به ۴ میلیارد دلار برساند. به طور مثال با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن میتوانیم، کل نیاز بیمه کشور برای تامین دارو را برطرف کنیم.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی با اشاره به استقبال بالای صورت گرفته از نمایشگاه اول گفت: ۱۱۵ هزار نفر طی چهار روز برگزاری نمایشگاه از آن دیدن کردند که آمار مناسبی است، نمایشگاه صنف و صنعت در دنیا سالی دو بار برگزار میشود و این امیدواری وجود دارد که نمایشگاه بتواند به رسالت خود عمل کند.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با کنفدراسیون کشورهای اسلامی گفت: تلاش میشود تا مسیر صادرات به این کشورها هموارتر شود و ما نیز تلاش میکنیم همانند ایتالیا به هاب منطقه بدل شویم.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی میزان صادرات کنونی کفش را ۱۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در مجموع سالانه ۲۵۰ میلیون دلار کیف، کفش و کالای ورزشی از کشور صادر میشود که رقم بالایی نیست، اما در نظر داریم تا با برنامههایی به صادرات رونق بدهیم.
اژدرکش اظهار کرد: در حوزه مواد اولیه به خودکفایی رسیدهایم ولی برای برخی از مواد واسط نیاز به واردات برخی مواد شیمیایی داریم. ظرفیت تولید کفش در کشور طی سال گذشته، ۳۵۰ میلیون جفت بوده است که امیدواریم با حمایت مردم و دولت و مسئولان و همچنین همت بیشتر تولیدکنندگان صادرات بیشتر شود.
در ادامه خردمند، رئیس اتحادیه سراجان گفت: بسیاری از صنایع این روزها با چالشهای اساسی مواجه هستند و صنعت کیف و کفش نیز این قاعده مستثنی نیست.
حیاتی، رئیس چرم طبیعی، چرم مصنوعی و لوازم کفش نیز گفت: نمایشگاهها میتوانند کسب و کارهای کوچک و زیرپلهای را شکوفا کنند.
حقپرست، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش ورزشی نیز گفت: اگر چه شعار حمایت از تولید داخل مطرح میشود اما راهکارهای عملی و اجرایی این شعار در اختیار تولیدکنندگان قرار نمیگیرد.
وی با بیان اینکه سالن ایصفر دومین نمایشگاه کیف و کفش به کالای ورزشی اختصاص یافته است گفت: برندهای ایرانی باید بتوانند سکوی فروش برندهای خارجی را در اختیار بگیرند.
علیرضا جباری،رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه کفش ماشینی ادامه ادامه داد: هدف ما این است که ایران را به عنوان هاب (مرجع) منطقه در این صنف تبدیل کنیم. در حال حاضر صادرات کیف و کفش و محصولات ورزشی و مواد اولیه به کشورهای عراق، افغانستان، آسیای میانه و کمی هم به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام میشود که این رقم مجموعاً حدود ۲۵۰ میلیون دلار است البته با توجه به ظرفیت این بخش، این رقم بسیار پایین است و جا دارد که بیش از اینها صادرات انجام شود.
. دومین نمایشگاه تخصصی بینالمللی کیف، کفش، محصولات ورزشی و مواد اولیه از ۲۵ الی ۲۸ دی ماه در محل ایران مال برگزار میشود./ع/