
نشست هماندیشی تامین و توزیع کالا و کنترل قیمتها برگزار شد
نشست هماندیشی تامین و توزیع کالا و کنترل قیمتها در راستای افزایش نرخ بنزین صبح دیروز با حضور رئیس و نائب رئیس اتاق اصناف ایران و جمعی از اتحادیههای صنفی تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اتاق اصناف ایران در این نشست رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر حفظ آرامش بازار و جلوگیری از افزایش قیمتها اظهار کرد: در راستای تامین آرامش بازار باید سهمیههایی که برای بخش حمل و نقل مقرر شده است هر چه زودتر تخصیص یابد و همچنین دیگر ناوگانهایی که در بخش حمل و نقل بار فعالیت دارند باید مشکلات تامین سوخت به صورت سهمیهای نداشته باشند.
وی افزود: این موضوع نیاز به یک ساختار درست و کارشناسی شده دارد و مجموعه اصناف باید به صورت مستمر، این مساله را پیگیری کند و نکتهای که وجود دارد اینست که در کمیته تصمیم گیری سوخت کارشناس صنفی حضور ندارد و برای کمتر شدن مشکلات و رفع دغدغههای بازار باید کارشناس صنفی برای پیگیری موضوع سوخت حضور داشته باشد.
ممبینی با بیان اینکه فعالیت بازرسان اصناف و اتحادیهها و همچنین بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت مطلوب است، افزود: اتاق اصناف ایران بیش از یک هزار و ۵۷۰ بازرس در کشور دارد و همچنین حدود ۷ هزار و ۵۰۰ اتحادیه در کشور داریم که هر کدام از اتحادیهها بین ۴ تا ۶ بازرس دارند و کمبود بازرس را در کشور نداریم.
وی تاکید کرد: نکتهای که در مساله بازرسی و نظارت از واحدهای صنفی وجود دارد بحث تخصصی و کارشناسی بودن بازرسیها است و افرادی که در حوزه بازرسی و نظارت فعالیت دارند باید شناخت و اطلاعات کافی در خصوص صنف و بازار داشته باشند و این مساله کمک بزرگی به کنترل بازار خواهد کرد.
رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اصناف در همه مسائل حضور خوب و به موقع داشته اند و در این مورد نیز تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مشکلی پیش نیاید، اما هرگونه قصور و کوتاهی در تخصیص یارانههای بنزین در حوزه حمل و نقل بار مشکلات عدیدهای را برای اصناف به همراه خواهد داشت و برای تعیین تکلیف این موضوع باید جلسهای را با مدیران وزارت صمت و کمیته سوختگیری داشته باشیم.
در ادامه جلسه مصطفی دارائی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اظهار کرد: برای کنترل بهتر میادین میوه بهتر است اختیارات کامل به اتحادیه برای نظارت داده شود چرا که اتحادیه بارفروشان تنها اتحادیهای است که در محیط ۴۰۰ هکتاری محصور شده و می توانیم نظارت دقیقتری را بر روند فعالیت واحدها داشته باشیم.
وی در خصوص تامین بنزین حمل بار این اتحادیه گفت: بیشتر حمل و نقل بار میوه اتحادیه از طریق کامیون ها، خاور و .. صورت میگیرد که مصرف گازوئیل دارند و تنها ۲۰ درصد هستند که سوخت بنزینی دارند و مشکل حمل نقل دارند که بیشتر وانت بارها و نیسانها هستند که از شهرهای شمالی بار می آورند و باید راه حلی برای تامین سوخت این وسائل صورت بگیرد تا افزایش قیمتی نداشته باشیم.
دارائی نژاد در خصوص تعیین قیمت میوه در میادین میوه و تربار تصریح کرد: عرضه و تقاضا همیشه تعیین کننده قیمت میوه در بازار بوده است و در برخی مواقع عرضه و تولید محصول بالا می رود و قیمتها کاهش می باید و زمانی که عرضه کاهش داشته باشد بالعکس قیمتها بالا می رود.
وی همچنین تاکید کرد: خوشبختانه امسال در تمامی محصولات افزایش ۲ برابری تولید را داشته ایم و بیشتر مشکل نداشتن سردخانه استاندارد برای ذخیره میوه را داریم.
در ادامه نشست حسین زندی رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری اظهار کرد: اگر بتوانیم مسائل مان را صنفی حل کنیم موفقیت بیشتری را خواهیم داشت و اگر کار به اصناف سپرده شود بهتر خواهد بود .
وی افزود: اتحادیه حمل و نقل درون شهری با تلاش فروان توانست مشکلات مروبط به لاستیک را حل کند و اکنون نیز رفع مشکل پروانههای سیار نیز به اتحادیه سپرده شده است.
زندی اظهار کرد: در بحث تخصیص سهمیه بنزین قبلا سهمیه ون حدود ۹۰۰ لیتر و نیسان و وانت بارها حدود ۷۰۰ لیتر و پایین تر از نیسان مثل مزدا و پیکان وانت حدود ۴۰۰ لیتر بود که در حال حاضر سهمیههای جدید که اعلام شده است و نسبت به سهمیه قبل کمتر است و مشکل اینجاست به افرادی که به صورت آزاد فعالیت میکنند و عضو اتحادیه نیستند تعلق نمیگیرد.
وی افزود: نزدیک به ۲۰ هزار ماشین زیر نظر اتحادیه فعالیت دارند و حدود ۱۵ هزارماشین نیز به صورت عادی کار میکنند و سهمیه بنزین ندارند و در حال حاضر اگر به این ماشینها سهیمه داده نشود مشکل افزایش قیمتها را خواهیم داشت و باید چارهای در نظر گرفته شود.
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان تهران در این نشست گفت: تمامی بار اتحادیه میوه و سبزی از طریق نیسانها و وانت بارها در سطح شهر توزیع میشود که مصرف بنزین دارند و این مساله روی قیمتها تاثیرگذار است .
وی تاکید کرد: برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید تخصیص سهمیه بنزین به وانتهای توزیع میوه و تره بار به صورت کارشناسی صورت بگیرد و برخی از این خودروها عضو اتحادیه نیستند و باید تسهیلاتی برای خودروهایی که به صورت آزاد حمل و نقل میادین میوه را تامین میکنند تعلق بگیرد تا شاهد افزایش قیمتها نباشیم.
در ادامه نشست مجید صباغچی عضو اتحادیه پیک موتوری و وانت بار اظهار کرد: یکسری تصمیمات برای تامین بنزین وانت بارها و پیکهای موتوری در نظر گرفته شده و امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.
وی افزود: ۲۷ هزار وانت بار در شهر تهران فعالیت دارند که تنها ۸ هزار از این خودروها جواز اتحادیه را دارند و واحدهای سیار هنوز جواز ندارند و ساماندهی نشده اند و بارها درخواست ساماندهی این واحدها را داشتیم که ترتیب اثر داده نشد و در حال حاضر برای تخصیص سهمیه بنزین این مساله مشکل ساز شده است و ساماندهی وانت بارها و موتورها باید سریعتر صورت بگیرد و تعداد زیادی از پیکهای موتوری در اسنپ، فست فودها و ادرات و .. فعالیت دارند و بالغ بر ۱۵۰ هزار موتور به صورت دائم در حال کار هستند و همچنین بالغ بر ۲۰۰ هزار موتورسیکلت به صورت نیم وقت نیز فعالیت دارند که روزانه هر موتور پیک بین ۲۰۰ کیلومتر تردد دارد که تنها ۲۵ لیتر سهمیه برای موتور سیکلت پیک در نظر گرفته اند و این مقدار بسیار اندک است و نیاز به ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین دارند.
صباغچی اظهار کرد: آمادگی داریم با مجموعه میوه و تره بار برای توزیع میوه همکاری داشته باشیم و بخشی از فعالیت وانت بارها را به میادین میوه و تره بار اختصاص دهیم تا از افزایش قیمتها جلوگیری شود.
در ادامه نشست همچنین نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی و اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان سنگک نیز مساله توزیع آرد با وانت بارها را مطرح کرده و گفتند مساله افزایش کرایه بار وانت بارها نیز دغدغه است چرا که این وانت بارها به صورت آزاد برای واحدهای صنفی آرد می آورند و با افزایش قیمت نرخ بنزین قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد شد و باید این مساله رسیدگی شود.
در پایان این جلسه رئیس اتاق اصناف ایران برای تقویت جایگاه اتحادیهها خواستار ایجاد یک تفاهم نامه مشترک بین سه اتحادیه میادین میوه وتره بار، اتحادیه بار فروشان و اتحادیه وانت بار و پیک موتوریها شد تا در راستای تعاملات مشکلات کمتری در حوزه توزیع میوه داشته باشیم./ع/