مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران: باید دانش اصناف کشور یکپارچه، مکتوب و شناسنامه دار شود

۱۲:۱۷:۲۸ آذر ۳۰, ۱۴۰۰

مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران: باید دانش اصناف کشور یکپارچه، مکتوب و شناسنامه دار شود.

مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران گفت: حوزه آموزش و پژوهش دو بخش مجزا اما مکمل یکدیگر هستند که هر یک به زیرساخت های اختصاصی برای خود نیاز دارند.

شکوهیان در گفتگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در حوزه پژوهش، رویکرد و هدف اصلی استفاده از تجربیات و توان تشکل های صنفی سراسر کشور است. در این زمینه دانش و تجربیات بسیار خوبی در سراسر کشور وجود دارد، اما باید تلاشی صورت گیرد تا این تجربیات یکپارچه، مکتوب و شناسنامه دار شوند. شناسنامه دار شدن پژوهش ها و انتشار آنها در قالب های مشخص، کمک می کند تا دیگر تشکل های صنفی و عموم جامعه بتوانند به این اطلاعات و تجربیات دسترسی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: راه اندازی برنامه های آموزشی و پژوهشی نیازمند فراهم ساختن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم است. با حمایت و پیگیری هیأت رییسه محترم اتاق، حوزه آموزش و پژوهش در اتاق اصناف ایران جان تازه ای گرفته است و تمام تلاش ما این است که در کوتاه ترین زمان ممکن، زیرساخت های لازم تکمیل شوند.

یکی از این زیرساخت ها، راه اندازی سامانه آموزش اصناف کشور است که هدف آن آموزش طبقه بندی شده کسب و کارها در کشور و تبادل تجربه میان اصناف است. البته در کوتاه مدت، با بهره گیری از زیرساخت های موجود، خدمات آموزشی اتاق اصناف ایران ارائه خواهد شد و به موازات تکمیل زیرساخت ها برنامه های آموزشی نیز به اجرا در خواهد آمد.

شکوهیان افزود: در حوزه پژوهش، فعالیت های علمی و پژوهشی، اصناف باید با دانشگاه ها متصل شوند و دانش بازار با یافته های دانشگاهی ترکیب شود. بنا بر قولی، ما در کشور بیشتر از اینکه سوال بدون پاسخ داشته باشیم، پاسخ بدون سوال داریم. باید سوالات و مشکلات بازار را به درستی برای دانشگاه ها تبیین کنیم و دانشگاه ها نیز بخش عمده ای از کار خود را بر پاسخگویی به سوالات موجود کسب و کارها و فضای اقتصادی کنونی صرف کنند. هر چند آینده پژوهی نیز در جای خود باید مدنظر قرار گیرد تا از انفعال خارج شویم.

وی تصریح کرد: شاید در وهله اول تصور شود که دانشگاه باید به اصناف کمک کند، در حالی که نقش اصناف در بهبود عملکرد دانشگاه ها را هم نباید نادیده گرفت. مسائل حوزه اصناف، بهترین مسائل برای مطالعات میان رشته ای و قرار گرفتن اساتید علوم مختلف مانند حقوق، اقتصاد و مدیریت در کنار یکدیگر است. با همین رویکرد، برنامه های خود را به دانشگاه ها ارائه کرده ایم و به دنبال اجرای برنامه های عملیاتی در این حوزه هستیم.

شکوهیان اظهار کرد: هیچ فیلتری جز فیلتر علمی در حوزه آموزش و پژوهش نداریم. هر شخصی که از توان علمی لازم برای کمک به اصناف برخوردار است و در مسیر رشد و بالندگی کشور و فضای کسب و کار تلاش می کند، در برنامه های آموزشی و پژوهشی ما و در کنار ما قرار خواهد داشت. سعی خواهیم کرد تا از طریق ارسال فراخوان های شفاف و ضابطه مند، با نگاه عدم تمرکز پیش رویم و از ظرفیت تمامی استان ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ارتباط واحد آموزش و پژوهش با اتاق های اصناف شهرستان ها پررنگ تر خواهد شد. اتاق های اصناف در هر شهرستان، عالی ترین نهاد تنظیم گر خصوصی در آن منطقه محسوب می شوند و نقش بسزایی در پیشبرد فرآیندهای مربوط به تنظیم بازار دارند. در همین راستا، در حال برنامه ریزی برنامه های مستمری جهت برقراری ارتباطات آموزشی فیمابین اتاق اصناف ایران و اتاق های اصناف سراسر کشور در سطوح مختلف آن هستیم./ع/

image_print