
متقاضیان پاسخ میدهند: چرا بخشی از کسبوکارها وام حمایتی دولت را نگرفتند؟
متقاضیان پاسخ میدهند
چرا بخشی از کسبوکارها وام حمایتی دولت را نگرفتند؟
اگر چه حدود نیمی از تسهیلات مصوب برای کسبوکارهای آسیب دیده از کرونا به متقاضیان پرداخت شده است، اما شمار قابل توجهی از متقاضیان نیز معتقدند که شرایط سخت تضمین بانکی مانع اصلی دریافت این تسهیلات بوده و بخش قابل توجهی از متقاضیان را از دریافت این تسهیلات منصرف کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا تا کنون بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونا به خانوارها و کسبوکارهای متقاضی پرداخت شده است.
در مرحله نخست پرداخت تسهیلات، ۲۲ هزار میلیارد تومان به خانوار، ۶,۶ هزار میلیارد تومان به کسبوکارهای آسیب دیده، ۲.۵ هزار میلیارد تومان به شرکتهای معظم حملونقلی و ۴.۵ میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد.
در مرحله دوم نیز ۷,۵ هزار میلیارد تومان به خانوارها و ۲۰۰ میلیارد تومان وام ویژه بنگاههای سه گانه (فرهنگ و هنر، گردشگری و ورزش و جوانان) پرداخت شده است.
جمع این میزان پرداختی در دو مرحله کمی بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که دولت در مرحله اول ۷۵ هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به متقاضیان در نظر گرفته و تصویب کرده بود.
به رغم این که تقریبا نیمی از اعتبار مصوب، به مرحله پرداخت رسیده و متقاضیان، وام خود را حوزه را دریافت کردهاند اما همچنان میتوان متقاضیانی را جستجو کرد که در فرایند ثبتنام متوقف شده یا از دریافت وام منصرف شدهاند. با توجه به تاکید کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا بر لزوم حمایت از کسبوکارهای آسیب دیده از کرونا، در این گزارش برخی از مهمترین چالشها و موانع دریافت تسهیلات حمایتی را در میان متقاضیانی که هنوز موفق به دریافت آن نشدهاند، بررسی کردهایم.
یک نظرسنجی
در ادامه جدول مربوط به نتایج یک نظرسنجی تلفنی را مرور خواهیم کرد که از سوی پایگاه اطلاعرسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا و با هدف بررسی مهمترین موانع دریافت وام یا علل عدم پیگیری از سوی متقاضی و پیشنهادهای متقاضیانی انجام شده است. در این نظرسنجی ۶۰ متقاضی وام که موفق به دریافت آن نشدهاند به پرسشهای ما پاسخ دادهاند. ۹۶ درصد از این متقاضیان در رستههای شغلی ۱۴ گانه آسیب دیده از کرونا فعالیت دارند.
مرور علتها
در مجموع ۶۰ متقاضی پاسخگو به این نظرسنجی ۷۲ دلیل را عامل اصلی عدم پیگیری یا انصراف خود از دریافت وام برشمردهاند. دلایل را به طور کلی میتوان در سه دسته کلی موانع بانکی، موانع نرمافزاری در سایت کارا و مبلغ وام دسته بندی کرد. بر این اساس ۴۱ مورد از دلایل در بخش موانع بانکی، ۲۵ مورد در بخش موانع نرمافزاری و ساختاری و ۶ مورد نیز در بخش مبلغ وام دستهبندی میشوند.
موانع بانکی
در بخش موانع بانکی «شرایط سخت تضامین بانکی»، «عدم همکاری بانک»، «چند مرحلهای بودن پرداخت وام»، «داشتن چک برگشتی ضامن» و «شرایط سخت بازپرداخت» مهمترین دلایل مطرح شده بودند.در گزاره «عدم همکاری بانک» پاسخهایی چون «اعلام عدم دریافت بخشنامه»، «عدم پاسخگویی بانک» و ۸۲۳۰; تجمیع شده است.
موانع نرمافزاری و ساختاری
برخی از متقاضیان معتقدند که ابزار اثربخشی برای تعامل و پیگیری وام در دسترس نداشتهاند. برخی عنوان کردهاند که نمیدانستند چگونه باید پرداخت وام را پیگیری کنند. بیشتر افراد هم معتقد بودند که پیامکی از سوی سامانه برای کسب تکلیف دریافت نکردهاند. در این دسته بندی نیز «عدم دریافت پیامک»، «عدم اطلاع از چگونگی پیگیری»، «فرصت کوتاه تحویل مدارک» و برخی دیگر از پاسخ ها از جمله رد شدن مدارک، ضعف در سیستم کارا، عدم اختصاص به مشاغل و ۸۲۳۰; تجمیع شده است.
مبلغ وام
۶ نفر از پاسخگویان، معادل ده درصد از پاسخگویان و ۸ درصد از پاسخها نیز مبلغ کم وام را علت اصلی عدم پیگیری اعلام کردهاند.
سرشماری موانع
به طور کلی مهمترین دلایلی که برای عدم پیگیری برای دریافت تسهیلات عنوان شده در نمودار زیر بر اساس فراوانی هر یک از موانع، ارائه شده اند. در این نمودار مهمترین علتها (با بسامد بیش از دو بار) ارائه شده است./ع/