ضرورت ارتقای دانش مدیران اتحادیه‌ها

۹:۳۴:۲۶ مهر ۲۰, ۱۳۹۸

دون توجه به آموزش نیروی انسانی در ابعاد گوناگون، امکان رشد و توسعه روزافزون علوم به‌ویژه گسترش فناوری‌های نوین در جهان که منجر به پیشرفت و توسعه کشورها شده، فراهم نبوده است.

امروز افزایش علم و دانش و تغییرات پرشتاب آن، سبب شده در کشورهای توسعه‌یافته نهادها، تشکل‌ها و سازمان‌ها، آموزش نیروی انسانی را در راس برنامه‌ها قرار دهند؛ چراکه توجه به آموزش به‌ویژه آموزش نیروی کار از عمده‌ترین عوامل توسعه کشورهاست. ضمن آنکه زیربنای توسعه تشکل‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، امکان خلاقیت و نوآوری منابع انسانی زیرمجموعه آن نهاد و سازمان را در انجام وظایف مربوط در راستای دستیابی به اهداف مد نظر فراهم کرده است. براین اساس در تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی زیرمجموعه اتاق اصناف کشور که دو هدف متعالی حمایت از تک تک اصناف دارای پروانه کسب و کمک به دولت در بهبود زنجیره تامین و عرضه محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است، آموزش از ابعاد گوناگون باید موردتوجه قرار گیرد؛ چراکه در سال‌های گذشته فعالیت این بخش از اقتصاد کشور بیشتر به‌صورت سنتی و با کمترین بهره از رشد دانش عمومی و تخصصی انجام شده است. ضمن آنکه به‌صورت گسترده‌ای این سازمان‌ها نیروهای موردنیازشان را به‌وسیله ارتباط فامیلی و دوستی انتخاب می‌کنند. بر این اساس برای بهبود عملکرد فعالیت این بخش مهم و اساسی، ضرورت دارد برنامه‌ریزی برای افزایش دانش و سواد افراد متقاضی مشارکت در مدیریت (اعضای هیات مدیره) این سازمان‌ها در قالب اتحادیه، اتاق‌های اصناف شهرستان و اتاق اصناف ایران پیگیری شود. گفتنی است، در بیشتر کشورها دولت‌ها برنامه‌های گسترده‌ای را برای انتخاب افراد با سطح تحصیلات بالاتر در تشکل‌های صنفی انجام می‌دهند همچنین از راه‌های گوناگون سعی در افزایش سطح دانش و سواد عمومی و تخصصی افراد انتخاب شده می‌کنند. آموزش اعضای هیات‌مدیره حدود ۸هزار و ۸۰۰ تشکل صنفی در سراسر کشور از اهمیت بیشتری در نیل به اهداف متعالی این بخش از اقتصاد کشور به‌ویژه باتوجه به نقش مدیریتی این افراد در هدایت این سازمان‌های گسترده برخوردار است. ضمن آنکه یکی از اجزای مهم سازمان‌ها و تشکل‌های صنفی، مدیریت آن تشکل بوده و مدیر کلیدحل بسیاری از مشکلات است. مدیران نهادها و تشکل‌های صنفی در سطوح گوناگون اتحادیه‌ها، اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتاق اصناف ایران علاوه بر داشتن وظایف عام مدیریت نهاد مربوط همچون برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل، نوآوری و انگیزش، هماهنگی و بودجه‌بندی و&#۸۲۳۰;، دارای وظایف مهم‌تری نیز هستند؛ چراکه مدیران تشکل‌های صنفی در سطوح گوناگون که براساس ساختار این سازمان‌ها ازسوی اعضای مربوط انتخاب می‌شوند، باید پاسخگوی نیازها و تقاضای تک‌تک اعضای زیرمجموعه و پاسخگوی دولت و مردم باتوجه به وظیفه واگذارشده در تنظیم بازار کالا و خدمات باشند و در جهت ارتقای کیفیت فعالیت مربوط به همراه کاهش نرخ آن بکوشند. این موضوع بر حساسیت و اهمیت کار این افراد می‌افزاید. در این بین هر روز چالش‌های عمده‌ای در چرخه اقتصاد کشور که دربرگیرنده زنجیره‌های تولید، تجارت و عرضه کالاها و خدمات گوناگون در سطح ملی و محلی مرتبط با فعالیت ۸هزارو ۸۰۰ سازمان و تشکل صنفی در سراسر کشور است، از ابعاد عرضه و تقاضا پیش می‌آید که مدیران اتحادیه‌ها، اتاق اصناف شهرستان‌ها یا اتاق اصناف ایران، باید بتوانند با این چالش‌ها، تغییرات و پیشرفت‌ها هماهنگ و همگام شوند. در نتیجه توسعه روش‌های نوین آموزش اعضای هیات مدیره تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی اصناف، گامی در جهت افزایش آگاهی این افراد و بهره‌دهی بیشتر سازمان‌های صنفی اصناف است. از گذشته همواره افراد متقاضی مشارکت در هیات مدیره تشکل‌ها از دانش و توان تجربی بیشتری نسبت به فعالیت مربوط برخوردار بودند اما این افراد به‌طور معمول دانش آکادمی بالایی ندارند. درکل باید توجه کرد که امروز رشد گسترده علوم گوناگون به‌ویژه در زنجیره تامین و عرضه محصولات و همچنین افزایش وظایف و اختیارات واگذارشده دولت به مدیران تشکل‌های صنفی در فعالیت‌ها به‌ویژه در تنظیم بازار موجب شده افزایش سطح دانش عمومی و تخصصی متقاضیان مشارکت در تشکل‌های صنفی از ضرورت بالایی برخوردار باشد. ضمن آنکه باید برای افراد متقاضی مشارکت در سطوح بالاتر، آموزش بالاتری درنظر گرفته شود. به‌عنوان نمونه برای افرادی که از اتحادیه‌ها، خواهان مشارکت در اتاق اصناف شهرستان‌ها هستند، باید برنامه آموزشی بالاتری نسبت به متقاضیان مشارکت در اتحادیه‌ها درنظر گرفته شود. همچنین برای متقاضیان فعالیت در اتاق اصناف ایران، علاوه بر این کلاس‌ها باید اقداماتی به‌منظور آشنایی این افراد با وظایف تشکل‌ها در سطح ملی و آموزش مذاکره با سازمان‌ها و تشکل‌های سایر کشورها و همچنین موضوع‌های کلان اقتصاد کشور به‌ویژه در حوزه فعالیت مربوط مدنظر قرار گیرد.

بهنام آقاحسین شیرازی &#۸۲۱۱; کارشناس امور صنفی

image_print