سطح پایین درآمدی، مانع رشد فروشگاه‌های بزرگ

۱۶:۲۲:۲۹ تیر ۷, ۱۴۰۱

دبیرکل اتاق اصناف ایران مطرح کرد:سطح پایین درآمدی، مانع رشد فروشگاه‌های بزرگ

&#x۱f۵۳۹;دبیر کل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه حدود ۱۹ درصد از کارفرمایان صنفی یعنی بیش از ۵۷۰ هزار نفر، زنان هستند، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش از این رشد نکنند، شرایط درآمدی مردم است، چراکه با این سطح پایین درآمد و کاهش خریدها، مردم ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌های خرد خرید کنند.

&#x۱f۵۳۹;به گزارش اتاق اصناف ایران، محمدباقر مجتبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد واحدهای صنفی در هر جامعه به چند ویژگی وابسته است، اظهار کرد: از جمله این ویژگی‌ها، درآمد مردم، فرهنگ اقتصادی و زیرساخت‌ها است. برای مثال در دنیا ۸۵ درصد نظام توزیع در فروشگاه‌های بزرگ و مال‌ها است و این تعداد خرده فروشی وجود ندارد. پس اساساً مقایسه واحدهای صنفی در ایران و جهان مقایسه درستی نیست.

&#x۱f۵۳۹;برنامه توسعه ششم برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای محقق نشد

&#x۱f۵۳۹;وی با بیان اینکه سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس برنامه ششم توسعه باید تا سال گذشته به ۲۰ درصد نظام توزیع می‌رسید، تصریح کرد: اما در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع در بخش کالاهای تند مصرف کمتر از ۹ درصد و در کل کالاها کمتر از یک درصد است. یکی از دلایلی که باعث شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش از این رشد نکنند، شرایط درآمدی مردم است. در حال حاضر یک سبد کالا در فروشگاه زنجیرهای قیمت بالایی دارد که با این سطح پایین درآمد و کاهش خریدها، مردم ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌های خرد خرید کنند.

&#x۱f۵۳۹;به گفته دبیرکل اتاق اصناف ایران، نسبت جمعیت به نسبت تعداد خرده‌فروشی‌ها در ایران عدد بزرگی است و تقریبا هفت برابر دنیا است، اما این قیاس وقتی درست است که زیرساخت در کشور موجود و سطح درآمد مردم بالا باشد.

&#x۱f۵۳۹;مجتبایی با بیان اینکه یک تفاوت دیگر ایران با دنیا وجود خط اعتباری در کشورهای دیگر است، اظهار کرد: در همه کشورها با کارت ‌های اعتباری نظیر مسترکارت و ویزا کارت به مردم اجازه می‌دهند تا ۷۰۰۰ دلار هم خرید کنند و اگر تا ماه بعد آن را برگرداند حتی یک درصد بهره به این پول تعلق نمی‌گیرد که این شرایط یعنی کار ت‌های اعتباری با شرایط مناسب و با نرخ بهره پایین در دسترس همه مردم در ایران وجود ندارد.

&#x۱f۵۳۹;سطح پایین درآمد، نبود زیرساخت و خط اعتباری، عوامل تعداد بالای خرده‌فروشی‌ها

&#x۱f۵۳۹;وی با بیان اینکه تا زمانی که این سه مشکل حل نشده، نمی‌توان گفت واحدهای صنفی در ایران کم یا زیاد است، تصریح کرد: از طرف دیگر به موجب قوانین رقابت، نمی‌توان برای ایجاد بنگاه در هر شهر یا بر اساس فاصله صنوف مشابه، محدودیت ایجاد کرد. محدودیت برای ایجاد صنوف مشابه قبلا وجود داشت و برخی از صنوف هم همچنان خواستار احیای آن هستند، اما از سال ۱۳۹۲ به بعد دیگر این امکان وجود ندارد.

&#x۱f۵۳۹;مجتبایی در پاسخ به اینکه آیا خود صنوف به دلیل کاهش تقاضا از تعدد تعداد خرده فروشی‌ها آسیب نمی‌بیند، تصریح کرد: از نظر ما مشتری مداری و ارائه خدمات خوب باید باعث دوام یک بنگاه شود و اگر با زور برای ایجاد خرده فروشی‌ها محدودیت ایجاد شود، موجب فساد خواهد شد.

&#x۱f۵۳۹;هر کس بیکار می‌شود، سراغ اصناف می‌آید؛ چاره دیگری هم نیست!

&#x۱f۵۳۹;وی با بیان اینکه مشکل دیگر این است که هر کسی بیکار می‌شود یا نمی‌تواند شغل ایجاد کند، به سراغ ایجاد شغل در واحدهای صنفی می‌رود، گفت: این وضعیت در یک اقتصاد سالم پویا بد است، اما در اقتصاد ایران خاص خودش است‌. در شرایطی که نمی‌توان برای جوانان شغل ایجاد کرد، کلی فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکترا از اتاق اصناف پروانه کسب دریافت می‌کنند که شاید به رشته تحصیلی آنها هم ربطی ندارد اما چاره دیگری ندارند.

&#x۱f۵۳۹;سهم ۱۹ درصدی زنان از کارفرمایی صنفی

&#x۱f۵۳۹;دبیرکل اتاق اصناف ایران و همچنین از حضور قابل توجه زنان در خرده فروشی‌ها خبر داد و گفت: حدود ۱۹ درصد از کارفرمایان صنفی یعنی بیش از ۵۷۰ هزار نفر، زنان هستند که رقم قابل توجهی است‌. البته الزاماً این زنان سرپرست خانوار نیستند و فقط بنا به علاقه خود وارد شغل می‌شوند و خیلی از آن‌ها هم موفق هستند.

&#x۱f۵۳۹;وی در پایان خاطرنشان کرد که نمی‌توان تک بعدی مقایسه کرد که تعداد زیاد اصناف در ایران خوب یا بد است، بلکه وابسته به شرایط است.

&#x۱f۵۳۹;گفتنی است اول تیر روز اصناف و دهم تیر روز صنعت و معدن نامگذاری شده و امسال این ۱۰ روز تحت عنوان دهه تولید و تجارت معرفی شده است./ع/

image_print