
اصلاح طرح سهمیهبندی بنزین در حوزه حمل بار
در پنجاه و نهمین نشست ستاد تنظیم بازار اصلاح سهمیه بنزین ناوگان حمل بار و پیک موتوری به بحث و بررسی گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، در پنجاه و نهمین نشست ستاد تنظیم بازار اصلاح سهمیه بنزین ناوگان حمل بار و پیک موتوری به بحث و بررسی گذاشته شد.
رضایی نماینده وزیر کشور در ستاد تنظیم بازار در این نشست بیان کرد: انتظار ما از وزارت نفت این است که سهمیه وانتبارها افزایش یابد. چرا که موضوع حمل بار بسیار اهمیت دارد. ما میدانیم که کرایه حمل بار باید افزایش یابد اما در شرایط فعلی بازار نیازمند ثبات است. چرا که ما سونامیارز را هنور حل نکردهایم پس اجازه دهیم مشکل جدیدی ایجاد شود.
وی بیان کرد: استانداریها تاکید بر نظارت بر بازار از سوی اصناف دارند. در هفته گذشته نظارت اصناف بسیار خوب بوده است و آنها پای کار بودهاند. به این ترتیب آرامش بازار حفظ شده است.
رضایی گفت: در حال حاضر تامین سوخت برای حمل بارهایی مثل آرد و میوه اهمیت بسیاری دارد.
فعالیت ۲ میلیون و ۲۰۰ وانت در کشور
در ادامه عباسی کارشناس سازمان شهرداریها و دهیاریها از جزئیات فعالیت سامانه وزارت کشور بیان کرد: از اواخر سال گذشته موضوع ساماندهی سوخت در وزارت کشور و وزارت نفت مطرح میشد و از همان زمان مشخص شد که در حوزه بنزین، زیرساختی که بتوانیم بر اساس پیمایش، سهمیه متفاوتی به کارتهای سوخت واریز کنیم وجود ندارد. بنابراین نمیتوانیم به یک کارت سوخت با کاربری وانتبار ۲۰۰ لیتر بدهیم و به دیگری ۶۰۰ لیتر بدهیم. پس باید رقم ثابتی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر آمارها نشان میدهد که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار وانت داریم و اگر بخواهیم به همه آنها سهمیه زیادی بدهیم عملی نیست. در این باره تدبیری اندیشیده شد وآن این که با استفاده از روشهای دیگری، سهمیههای متغیر ایجاد شود.
عباسی افزود: وزارت کشور به عنوان یک نهاد بالا دستی و بر اساس قوانین موجود از سال ۹۴ طراحی سامانه نظارت یک پارچه را در فرایند حمل و نقل وانتبار و مسافر شهری دنبال کرد. در پی این اقدام در حوزه دیزل، بیش از ۶۰۰ میلیون لیتر در سال صرفه جویی و به همین علت از وزارت کشور تقدیر شد. این سامانه که زیرساختهایش ایجاد شده و در کل کشور فعال است در فاز اول تمامیخودروهای سنگین و نیمه سنگین را ثبت نام کرده آنها را ساماندهی کرد. اطلاعات آنها صحتسنجی شده است و حالا میتوانیم ادعا کنیم که امکان نظارت کامل بر خودروهای سنگین و نیمه سنگین دیزل وجود دارد.
امکان ثبت اطلاعات اتحادیهها
عباسی خاطر نشان کرد: از ۲۰ آبان ۹۷ نیز سامانه دیگری ایجاد شد و صدور سند حمل به عنوان بارنامه درون شهری از این طریق انجام میشود. به این ترتیب در حال حاضر میدانیم چه کالایی از چه ساعتی تا چه ساعتی و از کجا به کجا در حال جابجایی است. این خودروهای سنگین و نیمه سنگین هم اکنون بر اساس پیمایش سهمیه سوخت میگیرند. زیرساخت همین کار برای وانتبارها نیز ایجاد شده است. همه این اقدامات انجام شد تا یکپارچگی و همافزایی بین تمامیدستگاههای متولی ایجاد شود و هیچ اصراری نداریم که ساماندهی صرفا از طریق شهرداریها یا نهاد خاصی انجام شود و دسترسیهایی هم هماهنگ کردهایم که اگر اتحادیههای صنفی میخواهند ساماندهی داشته باشند بتوانند اطلاعات را ارسال کنند تا در نهایت شاهد یکپارچگی در این سامانه باشیم.
وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات همین سامانه میتوانیم سهمیهبندی بنزین هم داشته باشیم. بنابراین زیرساخت وجود دارد و شهرداریها آمادگی لازم برای همکاری دارند و اگر دستوری از طرف مقامات کشوری داده شود، اتحادیههای صنفی نیز این امکان را دارند که اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند. پس از طی مراحل اداری میتوان از این دادهها در سهمیبندی بنزین استفاده کرد.
عباسی گفت: به طور کلی زیرساختی مهیا است که میتوانیم از هفته آینده، سهمیههای متغییر را به صورت اعتباری از طریق کارتهای بانکی واریز کنیم.
مصوبات ستاد به کمیته ابلاغ شود
بهنام نیک منش، سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز در این نشست در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر افزایش خطهای تلفن و خودروهای ویژه بازرسی اظهار کرد: در حال حاضر عموم شکایتها از جنس تخصیص نیافتن سهمیه بنزین است و اگر ما بتوانیم تصمیمسازیهای مناسبی داشته باشیم و سهمیه بنزین را منطقی کنیم به طور حتم با افزایش میزان شکایتها مواجه نخواهیم بود که نیازی به افزایش خطوط تلفن باشد.
وی همچنین پیشنهاد کرد: تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار گرفته میشود به کمیته سه نفره سهمیهبندی بنزین (وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه) ابلاغ شود تا تجدید نظری در سهمیهبندیهای بنزین شود.
وزارت کشور و وزارت نفت دست کار میشوند
عباس قبادی در پایان این نشست به عنوان جمع بندی به خبرنگاران گفت: بخشی از کالاهایی که تاثیر بیشتری از طرح اصلاح قیمت بنزین دارند ممکن است با نوسانات قیمتی مواجه شوند. بنابراین مقرر شد در سهمیه تخصیصی به این بخش تجدید نظر شود.
دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار، وزارت کشور و همچنین وزارت نفت مکلف شدند در این خصوص بررسی کارشناسی و دقیقتری داشته باشند که با توجه به قول مساعد وزارت نفت امیدواریم به زودی این تصمیم عملیاتی شود.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سهمیه تخصیصی وانتبارها در حال حاضر برای ۱۵ روز کارکرد آنها کفایت میکند و ضروری است که برای مابقی ایام ماه بازنگری لازم انجام شود.
وی درباره باقی مانده سهمیه آبان وانتبارها و انتقال آن به ماه جاری نیز گفت: در این باره موارد به وزارت نفت منعکس شده است و با توجه به ظرفیتهای فنی این وزارتخانه در این خصوص تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.
قبادی تاکید کرد: بر اساس اسناد بالادستی و همچنین با تاکیدی که از سوی معاون اول رئیسجمهور در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار کشور انجام شد، تمامیمصوبات این ستاد باید از سوی دستگاههای مسئول عملیاتی و اجرایی شود.
به گفته وی، در خصوص سهمیه بنزین پیکهای موتوری، همچنین تاکسیهای اینترنتی و وانتبارها موارد مرتبط به اطلاع وزارت نفت رسیده و حتی مصوباتی در خصوص بازنگری سهمیه وانتبارها داشتیم که وزارت نفت مکلف شد در ۴۸ ساعت آینده مقدمات فنی این موضوع را بررسی و نتایج لازم را به این ستاد اعلام کند.
بر اساس این گزارش در این نشست کارشناسان خبر از کاهش مصرف سوخت طی یک هفته اخیر دادند. همچنین معاون دادستان تهران، درباره مشخص نبودن سهمیه بنزین آن دسته از وانت بارهایی که از نظر سند دارای مشکل هستند به ویژه در مناطق روستایی ابراز نگرانی و به ستاد تنظیم بازار دربار چاره جویی در این باره هشدار داد.
/پ/