
استفاده از ظرفیت اتاق اصناف/تعیین و بررسی روشهای کاهش قیمت تمام شده/ احتمال توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی در آینده/ رصدپذیرکردن جریان گردش کالا
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، برنامههای عملیاتی این معاونت را در سال ۱۳۹۹ تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران به نقل از شاتا، محمدرضا کلامی در خصوص برنامههای عملیاتی معاونت بازرگانی داخلی در سال ۱۳۹۹ بیان کرد: در همین راستا دفتر برنامهریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارتخانه، تامین حداکثری کالاهای اساسی و ضروری با قیمتهای مناسب با اولویت تولیدات داخلی و در صورت نیاز از محل واردات و اولویت حمایت از تولیدات داخل در مورد کالاهایی که دارای تولید داخل میباشند و ممنوعیت واردات چنین کالاهایی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با تأکید بر اینکه پیشبینی مقدار کالای مورد نیاز برای واردات در سال ۹۹ و افزایش استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در حوزه تأمین و توزیع نیز در دستور کار است، اظهار کرد: تدابیر لازم برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور تداوم مییابد و تعیین و بررسی روشهای مؤثر در کاهش قیمت تمام شده (کاهش مالیات، تسهیل در فرآیند ترخیص کالا و جلوگیری از دموراژ و ۸۲۳۰;) در دست اقدام است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تأکید بر اجرای طرح های کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی (در زمان تولید، توزیع، فرآوری) و اجرای الگوی سطح زیر کشت، گفت: مدیریت حوزه توزیع برای حداکثر کردن دسترسی اقشار مختلف جامعه به کالاهای اساسی مشمول ارز حمایتی، استفاده از ظرفیت بخشهای مختلف از جمله اتاق اصناف، اتاق تعاون، سازمان میادین میوه و تره بار و پیشبینی ساز و کار توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی از دیگر برنامهها است.
کلامی، حفظ سطح مطلوب ذخایر راهبردی برای جلوگیری از هرگونه نوسانات و تلاطمهای احتمالی کالاهای اساسی در بازار را یک اولویت دانست و افزود: استفاده از کارکردهای بورس کالا برای تنظیم بازار مؤثر محصولات پتروشیمی و فولاد، تعریف دقیق سیستم گزارشگیری و گزارشدهی جهت تسریع در اجرایی شدن تصمیمات کارگروه تنظیم بازار برای فعالسازی بیش از پیش کارگروه ملی و کارگروههای استانی، برنامهریزی برای افزایش کارایی نظارتها با استفاده حداکثری از ظرفیت تمام دستگاههای نظارتی کشور، تدوین و اجرای تقویم تنظیم بازار (تولیدات، واردات، صادرات، مصرف و ۸۲۳۰;) کالاهای اساسی و ضروری و اجرای طرحهای ویژه مناسبتهای ملی، مذهبی (ایام ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس، ایام محرم و صفر، ایام پایانی سال، بازگشت حجاج) از دیگر اولویتها است.
وی در مورد وظایف دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت نیز بیان کرد: رصدپذیرکردن جریان گردش کالا یکی از اقدامات این دفتر است و با توجه به مشکلات حادث شده در ارتباط با تحریمهای ایجاد شده و محدودیتهای انتقال ارز و به تبع آن ایجاد کندی در تامین کالا لازم است که جریان گردش کالا از مبدا تولید یا واردات تا سطح خردهفروشی رصد شود تا از نشت کالا از شبکههای توزیع جلوگیری شود که این پروژه برای این منظور و با استفاده از سامانه جامع تجارت داخلی برای کالاهای اساسی در حال انجام است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، ساماندهی شرکتهای پخش کالا را از دیگر اولویتهای این دفتر دانست و گفت: شرکتهای پخش کالا بنگاههای توانمندی هستند که با ساماندهی و اتصال آنها به سامانه جامع بهرهوری توزیع کالا افزایش مییابد و این پروژه حدود ۸۰درصد پیشرفت داشته است.
کلامی با تأکید بر ضرورت ساماندهی و بهبود عملکرد فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، بیان کرد: فروشگاههای زنجیرهای در ایجاد تعادل و ثبات قیمتها در بازار کالاهای اساسی مورد مصرف خانوارها بسیار موثر بودهاند و این پروژه با این هدف تهیه و اجرا شده است.
وی شناسهدار کردن کالاهای مشمول آیین نامه ماده۱۳ و عملیاتی کردن سامانههای شناسه کالا و رهگیری را از دیگر کارهای در دست اقدام امسال دانست و افزود: شناسهدار کردن کالاها برای رهگیری و طبقهبندی و شناسایی کالاها از اهمیت ویژهای برخوردار است که این پروژه در این راستا تعریف شده است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به طراحی و پیادهسازی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری گفت: بر اساس این پروژه حجم تجارت بازرگانان بر اساس اعتبار تجاری و عملکرد سالهای گذشته آنها تعیین و کنترل میشود.
کلامی در پایان تدوین سند جامع نظام توزیع را نیز یکی از کارها دانست و بیان کرد: این سند تمامی روابط بین بخشهای اقتصادی و بازرگانی را باز تعریف میکند و برای این موضوع ۱۰کشور جهان بررسی و تحلیل شدهاند./پ/