رایزنی سه جانبه اتاق اصناف ایران، اتحادیه‌های صنفی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ارتقای جایگاه دانش در صنوف کفش و آسانسور ممکن می‌شود

۱۳:۱۲:۱۴ آذر ۲۵, ۱۳۹۸

اتاق اصناف ایران در تلاش است تا شرایطی را فراهم آورد که صنوفی که تشکل‌های آنها انگیزه بیشتری برای ارتباط با دانشگاه دارند به این هدف دست یابند. از این رو نشستی با حضور محمدباقر مجتبایی مشاور عالی امور اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران، مژگان صنیعی مدیر آموزش و پژوهش اتاق اصناف ایران، حمید زمانی رئیس کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران، مهدی طباطبایی مدیر آموزشگاه آسانسور (خانه مهارت) اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیک تهران برگزار شد و این دست نشست‌ها ادامه خواهد یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، مشاور عالی امور اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران در این نشست بیان کرد: نیاز است تا ارتباط اصناف و دانشگاه با یکدیگر افزایش یابد. اصناف نیازمند ورود افراد ماهر به صنوف مختلفی است و در این میان برخی از صنوف استقبال بیشتری از این روند داشته‌اند.
محمدباقر مجتبایی بیان کرد: اتاق اصناف ایران در نظر دارد تا با ایجاد فضای رایزنی بین هر کدام از اصناف دارای ظرفیت و با جذب افراد ماهر و تحصیلکرده دانشگاه‌ها به ویژه با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای، به رشد و توسعه کسب و کار و رونق در اصناف کمک کند. در این راستا، نمایندگانی از صنوف کفش و آسانسور امروز با دعوت اتاق اصناف ایران در اولین جلسه از این سلسله نشست‌ها حضور یافتند.

آموزش نیروی انسانی وظیفه اصناف نیست
در ادامه این نشست، رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران با استقبال از همکاری ایجاد شده بین رئیس کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اتاق اصناف ایران، ابراز امیداوری کرد که ارتباط صنف کفاشان با این دانشگاه در هر دو حوزه آموزش و کارآفرینی برقرار شود.
علی اژدرکش بیان کرد: اقتصاد دوم دنیا یعنی چین، صنعت کفش را جزء ۷ صنعت مادر و استراتژیک (آی تی، فلزات سنگین، خودرو و&#۸۲۳۰;) قرار داده است و سال گذشته ۸۵ میلیارد دلار از این صنعت، ارزآوری داشته است. ایتالیا از نظر تعداد تولید پاپوش (کفش، صندل، چکمه و و&#۸۲۳۰;) رتبه دهم را در جهان دارد و ایران هم از نظر تعداد تولید تقریبا همین رتبه را دارد. اما ایتالیا حدود ۳۰۰ میلیون جفت پاپوش صادرات دارد و از این میان ۱۱میلیارد یورو ارز آوری داشته است. بیشترین تولیدات پاپوش ایران در حوزه گالش و کفش پلاستیکی و &#۸۲۳۰; است. به همین دلیل است که تولید پاپوش در ایران از نظر حجم با ایتالیا برابر است اما صادرات ما در این حوزه ۱۱۷میلیون دلار بوده است که در برابر ۱۱ میلیارد یورو صادرات ایتالیایی، تفاضل زیادی دارد. البته ایران توانمندی لازم در تولید کفش‌های باکیفیت در سطح جهانی را دارد اما میزان تولید، ناکافی است.
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران ادامه داد: صنف و صنعت کفش قابلیت اشتغالزایی بالایی دارد و می‌تواند نرخ اشتغالزایی بالایی داشته باشد. داشتن نیروی انسانی ماهر در سطوح مختلف کارگری تا مدیر تولید دارای مهارت، آن چیزی است که صنعت ایران در انتظار آن است. ۴۰، ۵۰ سال است که در همه صنایع خودمان افراد را آموزش داده‌ایم. به طوری که ما مهندس بی‌تجربه داشته‌ایم اما کارگر با تجربه با سواد هیچ وقت نداشته‌ایم. این یعنی ما در آموزش ضعف داریم.
وی گفت: تولیدکننده امروز باید مواد اولیه را تامین کند، راه‌ها را به بازار بین المللی بگشاید، فرهنگ‌سازی کند، پول بیمه را درست در زمان مقرر بپردازد و حتی نیروهای انسانی را هم خود آموزش دهد. این امری درد آور است. در چنین شرایطی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای مسئولیت دارد افرادی را برای کارهای صنفی آموزش دهد. آموزش وظیفه دانشگاه و مراکز آموزشی است و وظیفه تولیدکننده این است که بهترین نیروهای آموزش دیده و ماهر را انتخاب کرده و به کار گیرد. ما کسی برای آموزش نرم‌افزارهای طراحی نداریم و افرادی را برای تمامی مراحل تولید کفش می‌خواهیم و اگر چنین افرادی آموزش ببینند همین امروز کاری با درآمد بالا در بازار از تولید تا توزیع خواهند یافت.
حمید زمانی رئیس کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای از اژدکش خواست تا طی یک سخنرانی به عنوان چهره صنفی موفق برای چندی از دانشجویان انگیزه‌های شغلی در حوزه کفش را بیدار کند.

افزایش تعامل با دانشگاه در صنف آسانسور
مهدی طباطبایی مدیر آموزشگاه آسانسور (خانه مهارت) اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیک تهران نیز در این نشست اظهار کرد: در خانه مهارت آسانسور که با همکاری وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است، در محلی اجاره‌ای به هنرجویان آموزش می‌دهیم از جمله افرادی که در این خانه مهارت، آموزش می‌بینند دانش آموزان مقاطع دهم و یازدهم هستند و در سال آموزشی بعدی و رشد تحصیلی همین دانش‌آموزان این دوره در مقطع تحصیلی سال دوازدهم نیز ایجاد خواهد شد.
وی گفت: امروز پس از طی مراحل پیچیده قانونی و دردسرهای بسیار این فضای آموزشی مهیا شده است و استانداردهای آموزشی را در سازمان فنی و حرفه‌ای را نیز ایجاد کرده‌ایم.
بر این اساس در این نشست از سوی نماینده دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشنهادی مبنی بر تامین فضای آموزشی و روابط دیگر برای آموزش در حوزه آسانسور با همکای اتحادیه‌های آسانسور در سراسر کشور مطرح شد و در این باره بازدیدی از فضای آموزشی فعلی آموزشگاه آسانسور برای مقایسه آن با امکانات دانشگاه انجام شد.
در این جلسه مقرر شد:
&#۸۲۱۱; تهیه و نهایی کردن دستورالعمل همکاری بین اتحادیه‌ها و دانشگاه همراه با برنامه زمان‌بندی و جزئیات اجرا طی آذر و دی ماه
&#۸۲۱۱; نیازسنجی آموزشی پس از اعلام به دانشگاه، جهت تعریف دوره‎‌های آموزشی
&#۸۲۱۱; حمایت اتحادیه کفش ماشینی از طریق اعطای غرفه رایگان در نمایشگاه ایران شابز (دی ماه) از واحدهای تولیدی نوآور و دانشگاه‌ها و مراکز علمی
&#۸۲۱۱; برقراری تعاملات با هدف نزدیک‌تر شدن صنایع و دانشگاه از طریق معرفی گروه‌های پژوهشی و صاحبنظر از سوی دانشگاه جهت رصد صنوف تولید، توزیع و خدمات
لازم به ذکر است این گونه نشست‌های تخصصی در جهت ارتقاء بستر آموزش و مهارت‌پروری شاغلان اصناف و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جهت استقلال در صنوف ادامه خواهد یافت.

image_print