عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تشریح کرد

آخرین وضعیت و خدمات «فروشگاه‌های مجازی» در بازار کرونایی

۱۶:۰۵:۴۹ اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

در شرایطی که توصیه می‌شود مردم از خانه‌های خود خارج نشوند دغدغه خرید‌های روزانه، یکی از علل اصلی تردد در سطح شهر مطرح می‌شود و ای‌کاش‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان برای این که بتوانند خدمات اینترنتی دریافت کنند بالا گرفته است. در مقابل، صاحبان مشاغل آفلاین که بعضا سنتی خوانده می‌شوند نیز در مواجهه با از دست دادن مشتریان خود در آستانه عید نوروز و آن هم پس از تامین کالا و هزینه‌های سرسام‌آور، حسرت می‌خورند که کاش در سال‌های گذشته به توصیه کارشناسان مبنی بر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در کنار فروشگاه‌های آفلاین اقدام می‌کردند. همچنین برخی از کسب و کارهای مجازی نیز به واسطه عدم توانایی در جلب اعتماد مردم در این شرایط ضرر و زیان هنگفتی را متقبل شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، ضعف سواد اجتماعی درباره فروشگاه‌های مجازی اعم از کم اطلاعی جامعه نسبت به «مزیت استفاده یا راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی»، «معیارهای خرید اینترنتی امن»، «شیوه‌های جذب مشتری وفادار» و &#۸۲۳۰; از حسرت‌های بازار کرونایی است.
رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران درباره اقدامات این اتحادیه و آخرین وضعیت کسب و کارهای مجازی در شرایطی که مردم توصیه به عدم خروج از منازل می‌شوند، گفت: در پی شیوع بیماری کرونا و با توجه به این که از مردم خواسته می‌شود تا از خانه‌های خود خارج نشوند، افزایشی را در فروش کالای «تند مصرف» و روزمره در فروشگاه‌های مجازی شاهد بوده‌ایم اما در مقابل آن دسته از مشاغل که به کسب و کارهای مربوط به سفر و گردشگری و دلیوری غذا مشغول بوده‌اند، افت فروش بسیار زیادی تجربه می کنند. بسیاری دیگر از کسب و کارهای مجازی نیز روال عادی خود را طی می‌کنند.

سهم یک درصدی فروشگاه‌های مجازی از کل حجم فروش
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: یک شبه نمی‌توان به مردم گفت که بیایند به فروشگاه‌های مجازی اعتماد کنند و خرید اینترنتی انجام دهند. فرهنگ‌سازی در خصوص خرید اینترنتی باید از سال‌های قبل انجام می‌شد و هرچه که انجام شده نیز توسط بخش خصوصی بوده است.
وی بیان کرد: حجم کل سفارش‌های اینترنتی در شرایط عادی ۱درصد از حجم کل خرید‌ها در کشور است. یعنی هنوز ۹۹درصد مردم از بازارها خرید می‌کنند. بنابراین لازم است که رسانه ملی و هر سازمانی که می‌توانند، درباره خرید اینترنتی فرهنگ‌سازی کند تا مردم با خرید اینترنتی امن آشنا شوند. از سوی دیگر، اصناف آفلاین و بازاریان نیز باید اثری از خود در فضای مجازی به جای بگذارد تا اگر بحرانی مثل بحث کرونا که امروز درگیر آن هستیم اتفاق افتاد، بتوانند کسب و کار خود را مدیریت کنند.

خدمات اتحادیه به مصرف کننده و کسبه آفلاین
الفت نسب با اشاره به اینکه امروز یکی از دغدغه‌های اصلی ما در تشکل‌های صنفی کاهش چشم‌گیر فروش اصناف آفلاین و سنتی است و آنها را در مرز ورشکستگی قرار داده است، از اقدامات این اتحادیه برای افزایش خدمات به مصرف‌کنندگان و حمایت از اصناف آفلاین خبر داد و تشریح کرد: مردم با مراجعه به سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی به نشانی www.ecunion.ir می‌توانند از داشتن جواز کسب سایت‌های فروش مجازی مطلع شوند. باید در نظر داشت که حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار کسب و کار اینترنتی داریم که نشان ای-نماد دارند اما تنها ۱۳۰۰ عدد از آنها جواز کسب دارند که مردم می‌توانند با مراجعه به سایت این اتحادیه از داشتن پروانه کسب آنها اطمینان حاصل کنند.
وی افزود: تا چند روز آینده این اتحادیه دو خدمت دیگر را از طریق سایت www.ecunion.ir ارائه خواهد داد. نخست این که اعضای این اتحادیه (فروشگاه‌های مجازی دارای جواز کسب) را در دسته‌بندی‌هایی مشخص کرده و آنهایی که در ایام عید خدمات ارائه می‌دهند را معرفی خواهد کرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بیان کرد: اقدام دوم این است که آن دسته از کسب و کارهای آنلاینی که مجوز اتحادیه کسب و کارهای مجازی را دارند و آمادگی سرویس‌دهی به کسب و کارهای آفلاین را دارند، معرفی می‌شوند. ما اعتقاد داریم که همه باید به همه کمک کنیم و این کمک در راستای اجرای طرح توانمندسازی اصناف است که با همکاری اتاق اصناف ایران کلید خواهیم زد و خدماتی را به کسب و کارهای آفلاین از طریق کسب و کارهای آنلاین ارائه خواهیم کرد.
وی گفت: برخی از کسب و کارها، بازارگاه (پاساژ اینترنتی) هستند و این امکان را دارند که کسب و کارهای دیگر اطلاعات کالاهای خود را روی پلتفرم این سایت‌ها بگذارند و به فروش برسانند. برخی دیگر نیز سایت نیازمندی هستند و می‌توانند آگهی‌های آنها را منتشر کنند. تعدادی دیگر از واحدهای صنفی این اتحادیه، فروشگاه‌ساز هستند و می‌توانند برای کسب و کارهایی که تا امروز آفلاین بوده‌اند، فروشگاه طراحی کنند. این اقدامات مقطعی نیست و از همین هفته اجرایی می‌شود تا کسب و کارهای آفلاین بتوانند از این خدمات استفاده کنند./پ/

image_print