افزایش ۱۱۵ درصدی «صلح» در شکایات مردمی پروندههای صنفی

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: طی سه هفته گذشته 10هزار و 114 پرونده شکایات مردمی منجر به صلح و سازش شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، بهنام نیکمنش در در نشست ستاد تنظیم بازار که صبح دوشنبه (18 آذر 98) برگزار شد، در گزارشی اعلام کرد: 216 هزار بازرسی انجام و از این تعداد 11 هزار و 885 فقره پرونده به عنوان تخلف تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد.
وی بیان کرد: جمع شکایتهای مردمی در سه هفته گذشته، 17 هزار و 87 فقره بوده است که از این تعداد 4 هزار و 398 پرونده به عنوان متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده و 10هزار و 114 پرونده منجر به صلح و سازش شد. بیشتر این پروندهها که منجر به صلح شده است را اتحادیههای صنفی و کمیسیونهای مربوط پیگیری کردهاند.
نیک منش بییان کرد: این آمار نسبت به سه هفته قبل از اجرای طرح تشدید بازرسیها تفاوتهایی دارد و 38.3 افزایش در تعداد بازرسیها داشتهایم. پروندههای متشکله نیز 15در افزایش داشته است. شکایتهای مردمی نیز 71.38 درصد افزایش یافت. آمار پروندههای منجر به صلح و سازش در پی شکایتهای مردمی نیز 115.1 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین از وجود دو سامانه مجزا برای دریافت شکایتهای مردمی با شماره های 124 مربوط به سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان 135 مرتبط با سازمان تعزیرات حکومتی انتقاد کرد و گفت: با وجود محدودیتهایی که در تعداد بازرسان وجود دارد، به دلیل همپوشانی نداشتن این دو سامانه و از سوی دیگر ثبت شکایت در هر دو سامانه از طرف مردم، بعضا دو بار به یک پرونده واحد رسیدگی میشود. از این رو پیشنهاد میشود این دو سامانه به نحوی طراحی شوند که اطلاعات آنها با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
بر اساس این گزارش، پس از افزایش نرخ بنزین طرح تشدید بازرسیها از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ و از سوی اتاقها و اتحادیههای صنفی، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اجرایی شد و لازم به ذکر است، افزایش بازرسیها لزوما به معنای افزایش تخلفها نیست./پ/