لزوم ابلاغ الکترونیکِ “گزارش مبنای صدور برگ تشخیص مالیات”

لزوم ابلاغ الکترونیکِ “گزارش مبنای صدور برگ تشخیص مالیات”

مرتضی حبیب‌زاده / مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران

یکی از پیشرفت‌های سازمان امور مالیاتی در سالیان اخیر، الکترونیک‌ نمودنِ انجام بسیاری از تکالیف مالیاتی است که این امر به نوبة خود، ارزنده بوده و موجب تکریم مؤدیان می‌شود اما رفتار سازمان در برخی موارد در خصوص ابلاغ الکترونیک، متعارض به نظر می‌رسد.
به‌طور مثال مطابق با مادة (۲۳۷) قانون مالیات‌های مستقیم، از جمله حق‌های اولیة مؤدی، حق وی بر دسترسی به گزارش رسیدگی (گزارش مبنای صدور برگ تشخیص) است. آنچه عجیب می‌نماید آن است خودِ برگ تشخیص به‌صورت الکترونیک به مؤدی ابلاغ می‌گردد اما وی ناگزیر است برای دریافت گزارش رسیدگی به صورت حضوری به اداره مالیاتی مراجعه کند.
پر واضح است که چنین فرایندی با فلسفة الکترونیک‌شدنِ ابلاغ اوراق و شعار آن سازمان مبنی بر تکریم مؤدیان، سازگاری ندارد.
کافی است سازمان امور مالیاتی در کارتابل الکترونیک مؤدی، بخشی را اضافه کند که در صورت درخواست مؤدی، گزارش مبنا نیز قابل رؤیت باشد.

این کار سه مزیت دارد:
– از تخلف مأمورین مالیاتی (که در بسیاری از موارد از ارائة گزارش مبنا به مؤدی خودداری می‌نمایند) جلوگیری می‌کند.
– مؤدی، دیگر مجبور نیست جهت اخذ گزارش مذکور، به‌صورت حضوری به اداره مالیاتی مراجعه کند.
– با آگاهی مؤدی از نحوه تشخیص و محاسبة مالیات، مأموران مالیاتی را در مقابل مؤدیانی که از دانش مالیاتی بی‌بهره‌اند، پاسخگو نموده و موجب کاهش صدور برگ‌های تشخیصِ غیرقانونی می‌شود.
ذکر این نکته لازم است که اتاق اصناف ایران، پیش‌تر به‌صورت کتبی از سازمان امور مالیاتی درخواست کرده که زمینه ابلاغ الکترونیک گزارش رسیدگی را فراهم نماید؛ لیکن تاکنون هیچ پاسخی از آن مرجع دریافت نشده است.
به نظر می‌رسد اگر سازمان امور مالیاتی واقعاً دغدغة تکریم مؤدیان را دارد و نمی‌خواهد این ادعا در حد شعار و مصاحبه‌ها باقی بماند، باید به همان میزان که زمینة انجام تکالیف مالیاتی را برای مؤدیان تسهیل می‌کند، در راستای دسترسی مؤدیان به حقوق اولیه‌شان نیز گام بردارد./پ/