آموزش و بازاریابی، کلید صادرات موفق اصناف

عضو کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران ناآگاهی اصناف نسبت به زیرساخت‌ها و مسیرهای صادرات را بزرگ‌ترین مانع در راه صادرات‌محور شدن تولیدات صنفی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، بابک غفاری در خصوص عدم موفقیت اصناف صادرات محصولات صنفی گفت: دلیل اصلی، اطلاعات کم برخی از فعالان صنفی در رابطه با صادرات است.

وی ادامه داد: دلیل دیگر آموزش است. اگر اصناف آموزش ببینند و بدانند از چه مسیری می‌توانند به راحتی به صادرات برسند، قطعاً به مرحله صادرات محصولات خود می‌رسند. در اصناف کوچک هم ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات وجود دارد.

غفاری نقش بازاریابی را در صادرات محور کردن اصناف مهم دانست و گفت: بازاریابی مسئله مهمی است. شخصا در کمیسیون تولید و صادرات پیشنهاد دادم در سامانه نوین اصناف، بخش یا درگاهی اختصاصی برای صادرات محصولات ایجاد شود.

غفاری در مورد این پیشنهاد توضیح داد: برای مثال صنفی که ظرفیت صادرات دارد، بتواند در آن ثبت‌نام کند، ظرفیت و مشخصات تولیدات خود از جمله استاندارد، قیمت و ویژگی‌های کالا را اعلام کند. این اطلاعات از طریق سفارتخانه‌ها، تجار یا دولت به کشورهای هدف اعلام شود تا بدانند اصناف ما چه تولیداتی برای عرضه به بازارهای خارجی دارند.