بازرسی‌های شکایت‌محور، روند رسیدگی به پرونده تخلفات صنفی را تسریع می‌کند

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، با اشاره به اهمیت تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های تخلف صنفی، بر ضرورت شکایت‌محور شدن بازرسی‌ها تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، هادی طالبی افزود: سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) بستر بسیار مناسبی است که استفاده از آن می‌تواند به طور چشمگیری سرعت عمل رسیدگی به تخلفات صنفی را بالا برده و فرآیند نظارت را تسهیل کند. این سامانه امکان ثبت و پیگیری شکایات و گزارشات تخلفات را به صورت متمرکز فراهم کرده و با استفاده از فناوری روز، امکان بررسی و رسیدگی به شکایات در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته وی برای ایجاد شفافیت بیشتر در فرآیندهای نظارتی و تسهیل دسترسی عموم مردم پاسخ شکایات خود، باید بازرسی‌ها به سمت سیستم شکایت‌محور پیش بروند. این تغییر به معنای ایجاد بستری است که شاکیان می‌توانند به راحتی تخلفات را گزارش دهند و از رسیدگی سریع‌تری برخوردار شوند.

طالبی در ادامه به چالش‌های اصناف با  بازرسی‌های موازی و مداخله ارگان‌ها و نهادهای دیگر در حوزه بازرسی اشاره کرد و گفت: هرچند حمایت و همکاری نهادهای مختلف در حوزه نظارت بر بازار مهم است، اما ورود برخی نهادها به حوزه بازرسی از اصناف که امری تخصصی است موجب ایجاد چالش در انجام وظایف بازرسان می‌شود و از کارایی سیستم بازرسی می‌کاهد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بازرسان اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها، افرادی آموزش‌دیده، کارشناس و متخصص در حوزه کاری خود هستند، طبیعتا، موضوع بازرسی‌های صنفی باید به خود اتحادیه‌ها و بازرسان متخصص واگذار شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران بر لزوم همراهی بیشتر نهادهای نظارتی با اتاق‌های اصناف تاکید کرد و گفت: با تقویت این همکاری‌ها و بهره‌گیری از ابزارهای نوین نظارتی، می‌توانیم به شکایات واصله رسیدگی کرد و شرایط بهتری را برای اصناف و شهروندان رقم زد.