اهمیت تقویت جایگاه و عملکرد اتحادیه‌های صنفی در تحقق شعار سال

اهمیت تقویت جایگاه و عملکرد اتحادیه‌های صنفی در تحقق شعار سال

علی توسطی، مشاور ارتباطات اجتماعی و مشارکت های فراسازمانی اتاق اصناف ایران

 

با توجه به نامگذاری و ابعاد مفهومی شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در این مکتوبه به تبیین اهمیت تقویت جایگاه و عملکرد اتحادیه های صنفی از منظر جامعه شناسی اشاراتی می شود.

در ابتدا باید به تعریف مفهوم مشارکت و انواع آن اشاره کرد.

 

 تعریف مشارکت؛

درگیری ذهنی و عاطفی اشخاص در موقعیت های گروهی است که آنان را بر می انگیزد تا برای دستیابی به هدف های گروهی یاری دهند و در مسئولیت کار شریک شوند.بنابراین، مشارکت یک کنش است نه رفتار….

کنش به معنای تفسیر ذهنی واقعیت بیرونی در چارچوب باورهای اجتماعی فرد یا جامعه است.

لذا می توان گفت: کنش، همه حالات فکری، احساسی و رفتاری است که جهت گیری آن ها براساس الگوهای جمعی ساخت یابی شده اند.

 

انواع مشارکت های مردمی

مشارکت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی .

در اینجا  با توجه به موضوعیت شعار سال ، به نقش دو مشارکت اقتصادی و اجتماعی پرداخته می شود.

 

مشارکت اقتصادی؛

به معنای حضور و همکاری آگاهانه اقشار مردم در جهت تولید، پس انداز و سرمایه گذاری بیش تر و مطلوب تر است. به عبارت دیگر توزیع مناسب و عادلانه تر و مصرف بهینه منابع طبیعی و کالاهای مورد نیاز زندگی مردم جامعه و صرفه جویی در استفاده از منابع کمیاب است.

البته لازم به ذکر است که مشارکت اقتصادی به معنای خصوصی سازی نیست. زیرا در خصوصی سازی، تنها رده های بالای جامعه که امکانات مالی و روابط سیاسی دارند، سهیم می شوند و برآیند آن قطبی شدن و تشدید شکاف طبقاتی است، زیرا رده های پایین امکان مشارکت پیدا نمی کنند.

یکی از نمونه های مشارکت اقتصادی، سازمان های خودیاری هستند، تشکیلاتی که در جهت تقویت توان اقتصادی اعضا با اتکاء به کوشش ها و ابزار و امکانات خود آنان عمل می کند.

 

مشارکت اجتماعی؛

مفهومی گسترده است که متضمن انواع فعالیت های فردی یا اجتماعی تأثیرگذار بر تصمیم گیری ها و سیاست های دستگاه های عمومی است.

مشارکت اجتماعی در بردارنده انواع کنش های فردی و گروهی به منظور دخالت در تعیین سرنوشت خود و جامعه و تأثیرگذاری بر فرآیندهای تصمیم گیری درباره امور عمومی است.

مشارکت اجتماعی دلالت بر گروه هایی مانند اتحادیه ها، تشکل ها و انجمن های داوطلبانه، و تمامی گروه های غیر دولتی دارد.

تعداد و حوزه نفوذ سازمان های غیردولتی نشانه میزان مشارکت اجتماعی در جامعه است.

احزاب سیاسی، بنگاه های اقتصادی خصوصی، شرکت های تعاونی، گروه های هنری، مطبوعات، موسسات خیریه از آن جمله است.

بنا براین می توان گفت مشارکت اجتماعی، مشارکتی است که از متن مردم می آید و عرصه های مختلف حیات اجتماعی را شامل می شود.

با توجه به تفوق مشارکت اقتصادی و مشارکت اجتماعی در جهش تولید و بهبود شرایط اقتصادی جامعه ، ضرورت و اهمییت توجه بیشتر سیاستگذاران و دولتمردان به نظرات مشورتی و کارشناسانه هییت مدیره اتحادیه های صنفی، اتاق های اصناف و بازرگانی و تعاون بیش از پیش نمایان می شود.

با توجه به طرزتلقی های بوجود آمده از گسترش و استیلای انواع سامانه های جدیدالتاسیس در هدایت و نظارت بر فعالیت های افراد صنفی، نه تنها نباید نقش تاثیر گزار و تعیین کننده اتحادیه های صنفی مورد غفلت قرار گیرد بلکه با

تقویت و تعامل دولتمردان با هییت مدیره ها و اتحادیه های صنفی ، زمینه بهترین شیوه ایجاد انگیزه های مشارکتی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی به بدنه فعالان اقتصادی،کارآفرینان و اصناف را بوجود آورند.

قلب کلام؛  در شعار سال که موضوع جلب و جذب مشارکت های مردمی است با تعامل و ارتباط با اتحادیه های صنفی که برآیند منتخبین جامعه هدف هستند، این مهم از طریق شیخوخیت و اعتبار معتمدین مردم در هییت مدیره اتحادیه ها و تشکل های صنفی سهل الوصول و امکان پذیرتر خواهد شد.