چشم انداز اتاق اصناف ایران
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳ آذر - ۱۳۹۶  
true

چشم انداز اتاق اصناف ایران :
بیش از دو میلیون واحد صنفی دارای پروانه کسب و حدود یک میلیون واحد صنفی بدون پروانه کسب؛ مجموعاً حدود سه میلیون واحد صنفی در ۱۸۵۰ عنوان و رسته صنفی فعالیت دارند،
مجموعاً بیش از شش میلیون و یکصدر هزار نفر در اصناف شاغل هستند (به طور متوسط در هر واحد صنفی دو نفر)
سهم ۱۷ درصدی از تولید ناخالص ملی (در مقام مقایسه، سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی ایران معادل یک درسد و سهم بخش کشاورزی با توجه به گستردگی و حساسیت آن حدود ۹ درصد است یعنی تقریباً نصف سهم بخش اصناف در تولید ناخالص داخلی و رشد و توسعه ایران).
۴۵ درصد این واحدهای صنفی توزیعی هستند و ۳۳ درصد خدماتی و خدمات فنی و ۲۲ درصد (یعنی بیش از ۶۶۰ هزار واحد صنفی) نیز تولیدی کوچک و متوسط هستند.
با احتساب متوسط تعداد افراد هر خانوار (متوسط هر خانواده سه، ممیز هشت دهم درصد)، مجموعاً ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ایران معادل ۳۰ درصد از جامعه ایران از طریق فعالیت‌های صنفی ارتزال می‌نمایند.

مهم‌ترین مزیت بنگاه‌های صنفی در مقایسه با سایر بنگاه‌های متوسط و بزرگ کشور در خدمت به توسعه اقتصادی همه جانبه و پایدار:

مزیت اشتغالزایی سریع و ارزان: اگر بخواهیم در یک واحد صنفی شغلی ایجاد نماییم، به طور متوسط نیاز به ۳۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌باشد در صورتی که برای ایجاد یک شغل در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط دارای پروانه فعالیت صنعتی حداقل دو برابر این میزان یعنی ۶۰ میلیون تومان و در واحدهای بزرگ صنعتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان یعنی شش برابر می‌بایست سرمایه‌گذاری نمود و در کشور ایران که با معظل بیکاری روبروست، مؤثرترین راهبرد، حمایت از اصناف به ویژه بیش از ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی و همچنین واحدهای کوچک و متوسط صنعتی است.

از جمله ممتاز و متمایزترین محاسن ناشی از تقویت و توسعه صنوف تولیدی، ایجاد اشتغال در گستره تمامی شهرهای ایران بوده و عملاً جلوی مهاجرت به شهرها گرفته خواهد شد و از تبعات تمرکز و تورم در شهرهای بزرگ و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این تمرکز کاسته خواهد شد. به عبارت دیگر با سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی توسعه‌ای جهت اصناف، نه تنها فرصت‌های جدید شغلی پایدار و بدور از تبلیغات نظیر برخی طرح‌های اجرا شده در دوره‌های قبل خواهیم بود، بلکه اهداف متعادل و متوازن توسعه‌ای در تمام شهرهای ایران را به منصه ظهور خواهیم رساند.

برخی از موانع و چالش‌های اصناف با اولویت صنوف تولیدی ایران:

چالش کلیدی: در اقتصاد ایران عدم ارتباط صحیح بین بنگاه‌های دو بخش کوچک و متوسط (که در دنیا به SMEs معروف هستند) و نیز بنگاه‌های بزرگ اعم از تولیدی و خدماتی موجب شده که اثربخشی فعالیت‌های اینان در رشد و توسعه و جهش اقتصادی ایران ناچیز و یا در حد انتظار نباشد و گاه با رقابت غیر سالم با یکدیگر، سهم خود در تولید ناخالص داخلی را خنثی نمایند از این رو تدوین برنامه با رویکرد همه جانبه و فراگیر در زنجیره ارزش از تولید داخلی و یا واردات تا توزیع و مصرف و جهت همه شقوق و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و در سطوح و اندازه‌های مختلف بنگاه‌ها اعم از کوچک و بزرگ، از ضروریات توسعه پایدار ایران اسلامی عزیز در راستای دست‌یابی به اهداف چشم‌انداز و از جمله اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

محدودیت‌های مندرج در قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی کار تأمین اجتماعی و مالیات
نوسانات شدید و افزایشی قیمت مواد اولیه
افزایش مستمر هزینه‌های تولید (دستمزد، آب، برق، گاز و…)
کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش (عدم پشتیبانی نظام بانکی کشور)
عدم استفاده از تکنولوژی مدرن
پایین بودن سطح کیفیت برخی تولیدات محصولات صنفی
عدم توجه به برندسازی
عدم فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای داخلی
ضعف در سیستم‌های بازاریابی واحدهای تولیدی و تجاری صنفی
روند رو به افزایش قاچاق محصولات مشابه تولیدات اصناف
محدودیت‌ تأمین سهل و روان مواد اولیه از کارخانجات بزرگ دولتی داخلی
عدم تحقیقات بازار و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مناسب از بازارهای هدف به‌منظور تسهیل صادرات محصولات تولیدی صنفی.
عدم وجود شبکه‌های مناسب توزیع
عدم تسری تسهیلات و معافیت‌های متعلقه به صنایع کوچک و متوسط به صنوف تولیدی
عدم اصلاح سازوکارهای تأمین منابع مالی اتحادیه‌های صنفی
عدم ارزیابی صنوف تولیدی همانند صنایع کوچک
مسائل مربوط به صنوف آلاینده و شهرک‌های صنفی
عدم تدوین برنامه‌های حمایت از صنوف تولیدی به‌منظور جبران خسارات ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها

اولویت‌ها در برنامه توسعه و نوین سازی اتاق اصناف ایران

اولویت‌های کوتاه مدت

ارائه راهکار جهت تنظیم بازار کالاهای ضروری و اساسی و پر تقاضا (نظیر میوه شب عید) توسط اصناف، بدون نیاز به دخالت دولت و پرداخت یارانه های خرید و ذخیره‌سازی.
نحوه شناسایی سریع صنوف بدون پروانه کسب و ارایه راهکارهای ساماندهی و جلوگیری از ایجاد، فعالیت و توسعه صنوف بدون پروانه کسب.
شناسایی کلیه قوانین و مقررات مزاحم کسب و کار اصناف و تشکل‌های صنفی.
تعیین سازوکارهای همکاری پویا و سازنده بین سه تشکل ملی متولی تشکل‌ها و بنگاه‌های ایران (اتاق اصناف ایران و اتاق بازرگانی‌، صنایع‌، معادن و کشاورزی ایران و نیز اتاق مرکزی تعاون‌) در جهت هم‌افزایی در ارایه خدمات مشورتی به قوای مقننه، مجریه و قضاییه و همچنین بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کشور در راستای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و توسعه اقتصادی در سطوح بنگاه‌های کوچک‌، متوسط و بزرگ.
تدوین راهبرد آموزش و ارتقای سطح دانش و مهارت‌های کارفرمایان و شاغلین در واحدهای صنفی و مدیران و شاغلین در تشکلهای اصناف (‌در مقاطع مهارت‌های حرفه‌ای‌، دبیرستان‌، کاردانی‌، کارشناسی‌،کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان فوق لیسانس و دکتری جهت تحقیق در موضوعات مرتبط با نوین‌سازی اصناف).
تدوین شاخص‌های تدوین برنامه‌های سالانه اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی جهت راهنمایی کمیسیون‌های نظارت سراسر کشور (۴۰۰ کمیسیون و اتاق).
شناسایی و تدوین راهکارهای مناسب جهت تعمیم و تسری کلیه تسهیلات و معافیت‌های بخش صنعت به صنوف تولیدی.
تهیه مطالب مورد نیاز جهت آموزش و ترویج فرهنگ کسب و کار حلال و نحوه اطلاع رسانی گسترده و مستمر.

اولویت های میان مدت

راهکارهای یکپارچه‌سازی قوانین و مقررات مرتبط و موثر بر اصناف و تشکل‌های صنفی بمنظور افزایش کارآیی و اثر بخشی قوانین و مقررات و جلوگیری از تداخل بی رویه دستگاه‌های مرتب.
تدوین راهبرد توانمند‌سازی صنوف جهت حضور در بازارهای بین‌المللی و صادراتی.
سازماندهی نحوه همکاری و مشارکت اصناف در تدوین برنامه ششم توسعه.
بررسی و مذاکره با صندوق توسعه ملی جهت بهره‌مندی اصناف از تسهیلات توسعه‌ای صندوق.
تبیین نحوه ایجاد ارتباط سامان‌یافته با سازمان صنایع کوچک ایران و همچنین نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با بنگاه‌های کوچک و متوسط.

اولویت های بلندمدت

تدوین راهکارهای ایجاد رابطه منسجم و مکمل بین بنگاه‌های صنفی و واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ تولیدی از طریق ایجاد پیمانکاری فرعی و خوشه‌سازی فعالیت‌ها (Clustering).
بررسی روش‌های همکاری و فعالیت مشترک واحدهای صنفی در قالب شرکت‌های مشترک‌، بمنظور افزایش توانایی‌، اجرایی نمودن راهبرد برند‌سازی، مدیریت هزینه‌های تأمین تا توزیع‌، جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت‌، ارتقای رضایت مصرف کنندگان.

true

false
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیفروش ویلا و اجاره ویلااجاره ویلافروش ویلا