شما اینجا هستید
تهران » تاثیر فرهنگ جامعه بر قاچاق

مصرف گرایی بعنوان یک فرآیند اجتماعی مصرف هرچه بیشتر کالاهای مصرفی اعم از با دوام و بی دوام را مورد تاکید قرار می دهد. در این فرهنگ، افراد در خرید همیشگی کالاها و خدمات جدید درگیر می شوند در حالیکه هیچ توجهی به نیاز یا عدم نیاز به این کالاها ندارند.

 جامعه ای که این فرهنگ بر آن حاکم گردد، جامعه ی مصرفی خواهد شد که درآن مصرف مبتنی بر خواست و نه صرفا مبتنی بر نیاز مطرح می شود.

در جامعه کنونی ما، بخشی از مصرف، نه به دلیل نیاز به کالاهای خریداری شده، بلکه به دلیل کسب جایگاه و منزلت بالاتر صورت می پذیرد. برخی مصارف بخاطر به نمایش گذاشتن و براساس مقیاس های ظاهری مانند اتومبیل، لباس و غیره برای کسب احترام و فخر فروشی است. مصرف نمایشی در بلندمدت مانع رشد نرخ پس انداز می شود.
در دنیای رقابتی امروز، مشتریان در کانون اصلی توجه هستند و رضایتمندی آن ها عامل اصلی کسب مزیت رقابتی سازمان هاست. لازمه جلب رضایت مشتریان برآورده کردن کامل نیازهای آنان و شناسایی دقیق خواسته ها، انتظارات، تمایلات، توانایی ها و محدودیت های آن ها در خرید محصولات است. با دستیابی به چنین اطلاعاتی می توان عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف کنندگان را به خوبی تشخیص داد و برای متوجه ساختن آنها به مصرف کالای داخلی و پرهیز از خرید کالای قاچاق بهره برد.
معمولا کشورهایی که می خواهند کالای خود را به کشورهای دیگر بفروشند و فرهنگ کشورهای دیگر در مقابل مصرف مقاومت می کند اول از همه در صدد تغییر فرهنگ آن کشور بر می آیند و سپس کالاهای خود را به آنها می فروشند. یکی از عوامل موثر در تغییر فرهنگ مصرفی و ایجاد رویه مصرف گرایی، تبلیغات است. با تبلیغات می توان عادات و آداب و رسوم را تغییر داد و جوامع را بسوی سطحی از مصرف بالا یا پایین سوق داد.
در بررسی مسائل مربوط به الگوی مصرف در یک جامعه لزوم توجه به مقوله فرهنگ بیش از پیش آشکار می گردد. فرهنگ، مفهومی یکپارچه و پیچیده است و در برگیرنده دانش، اعتقادات، مذهب، قوانین، اخلاقیات، آداب و رسوم و بسیاری دیگر از عادات و قابلیت های کسب شده توسط افراد یک جامعه است. فرهنگ یک مفهوم جامع است و تقریبا شامل هر چیزی می شود که بر فرآیندهای فکری و رفتاری افراد تاثیر می گذارد.
آنچه که بر مصرف بسیاری از کالاها اثر گذار است، ترکیب مجموعه ای تمایلات و ارزش هاست. امروزه ترکیب قیمت پایین، دامنه انتخاب وسیع و نام های تجاری مشهور جهان همان چیزی است که الگوهای سنتی خرید در سراسر جهان را دستخوش دگرگونی ساخته است.
در شرایطی که به دلیل رقابت ناپذیری تولیدکنندگان داخلی، تغییر الگوهای مصرف و نفوذ فرهنگ های بیگانه، هر روز عرصه بر مصرف کالاهای داخلی تنگ تر شده است، ضرورت دارد تا با توجه بیشتر به عواملی چون فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقای سرمایه انسانی، الزام تولیدکنندگان به رعایت استانداردهای جهانی در تولید کالا، استفاده از قابلیت های مدیریت و سرمایه بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، توجه به تحقیق و توسعه و غیره، قدرت رقابت تولید داخلی را ارتقاء بخشید.
تداوم تقاضای مصرف کنندگان، واکنش عرضه محصولات مصرفی را در پی خواهد داشت و طبعا به علت نبود تکاپوی تولید در کشور و محدودیت های اعمال شده در بخش رسمی واردات کالا، با استفاده از کالاهای قاچاق، عرضه جدیدی شکل خواهد گرفت و بدینوسیله مصرف کنندگان نیز بخشی از کاهش رضایتمندی خود را جبران می کنند. به این جهت علاوه بر توانمندسازی تولید کالاهای داخلی، در جهت فراهم سازی کالاهای قابل رقابت با کالاهای وارداتی، بخشی از کار باید متوجه فعالیت های فرهنگی و اصلاح الگوهای غلط مصرف در جامعه باشد.
با توجه به پیامدهای قاچاق کالا می توان گفت ابعاد قاچاق کالا با فرهنگ و باورهای مردم آمیخته است. بنابراین هرگونه راهکاری می بایست در جهت تقویت فرهنگ عمومی باشد. برای این کار ابتدا باید به آموزش افراد جامعه از سطوح پایین پرداخت تا بتوان حس احترام به قانون و قانون گرایی را در وجود افراد نهادینه کرد. در این جهت می توان با استفاده از روش های تبلغیاتی مناسب و آگاه سازی به تقویت مبانی فرهنگی و هدایت افکار عمومی پرداخت.
………………………..
سارا شاکری

دکترای مدیریت بازاریابی دانشگاه علوم تحقیقات تهران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اتاق اصناف ایران | سایت خبری اتاق اصناف ایران