استاندارد، معیار سنجش اعتماد عمومی

فاضلیبیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور در بخش تولید و توزیع و ارایه خدمات ، مصرف کننده مواد اولیه و یا قطعات آماده هستند.

استاندارد بودن مواد اولیه وارداتی و داخلی نقش مهمی در حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده دارد.

‘یکی از راه‌های حمایت و تضمین حقوق مصرف‌کننده، توجه به استانداردها در تولید و عرضه کالاها و خدمات است. هر اندازه که تولیدات ارایه شده به بازار با استانداردهای ملی و بین‌المللی انطباق بیشتری داشته باشد، خسارات وارده بر مصرف‌کنندگان و همچنین تولیدکنندگان کاهش می‌یابد.

استاندارد مفهوم پایه و معیار سنجش اعتماد عمومی است. استاندارد یک سرمایه ملی است که هم باید حوزه و گستره ان را توسعه داد و هم معیارهای آن را تقویت کرد . باید نشان استاندارد نشان اعتبار و اعتماد باشد و همچنان اطمینان و باورهای مردم را تقویت کند.

استاندارد سازی علاوه بر مزایای اختصاصی، دارای فواید عمومی و مشترک متعددی است، این فواید هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده مصداق دارد. از جمله مهمترین فواید استاندارد می توان به جلوگیری از افزایش ضایعات و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی ، کمک به تضمین بهداشت، سلامت و ایمنی عمومی و همچنین افزایش تفاهمات و تسهیل و گسترش ارتباطات تجاری در بعد داخلی یا خارجی اشاره کرد.

امروزه بسیاری از مردم به استاندارد داشتن کالاها و خدمات اصناف آشنایی پیدا کرده و بهنگام تهیه وسایل و کالاهای مصرفی و خدماتی به جد پیگیر بحث کیفی آن هستند، اما تا فراگیر شدن این موضوع بین همه مردم فاصله داریم و شایسته است فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت پذیرد تا نه تولیدکننده‌ای وجود داشته باشد که کالای غیر استاندارد تولید کند و نه مصرف‌کننده‌ای که کالای فاقد کیفیت و استاندارد را خریداری نماید.

اکنون فرهنگ دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران آن طور که باید مرسوم نیست و برای مردم توضیح داده نشده که چگونه باید در صورت بروز خسارت به مراجع قانونی شناخته شده مراجعه و علیه تولیدکنندگان کالاهای فاقد کیفیت شکایت کنند.

باید گفت که استاندارد بودن تنها حامی مصرف‌کننده نیست بلکه نتیجه مثبت و سود و منفعت آن در بازدهی و فروش بهتر و بیشتر به تولیدکننده و توزیع‌کننده نیز خواهد رسید.

استاندارد بودن در کالاهایی که به طور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. در این راستا مسئولیت واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها در نظارت و ساماندهی این کالاها اساسی است. البته جدای از بحث کیفی تولید، سیستم حمل و نقل، توزیع و نگهداری نیز باید از شرایط استانداردی برخوردار باشد.

سازمان ملی استاندارد ایران می‌تواند با همکاری اتاق اصناف ایران کارگروه ویژه ای تشکیل دهد تا در آن منابع و مستندات مختلفی برای آموزش و آگهی دهی به اصناف از یک طرف و مصرف‌کنندگان از سوی دیگر تهیه شود.

کارگروه مشترک اتاق و سازمان استاندارد به منظور تبیین و تعریف مبانی استاندارد سازی در حوزه بنگاههای کوچک تولیدی و بنگاههای توزیعی و بنگاههاي خدماتی تشکیل شود تا بنگاههای ما با استانداردهای جهانی تولید و توزیع و ارایه خدمات آشنا شوند و برایشان استانداردهای ملی نیز تعریف شود.

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران

Print Friendly


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *