علی فاضلی: استفاده بهینه از کسب‌وکار سنتی با ورود دانشگاهیان ممکن است / علی زرافشان: آموزش‌وپرورش یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های پرورش منابع انسانی است | اتاق اصناف ایران
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۳۹۷  
true
true
علی فاضلی: استفاده بهینه از کسب‌وکار سنتی با ورود دانشگاهیان ممکن است / علی زرافشان: آموزش‌وپرورش یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های پرورش منابع انسانی است

 

اتاق اصناف ایران میزبان نشست مشترک میان علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف و علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و جمعی از اصحاب رسانه بود که موجب امضای پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری و تعامل در راستای اشتغال‌زایی نیروی جوان و بهبود و ارتقای تولید شد.

ظهر روز سه شنبه، ۲۱ آذرماه، پیش‌نویس تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش و پرورش و اتاق اصناف ایران با هدف هم‌افزایی و تعامل هرچه بیشتر و تلاش برای جذب نیروی جوان تحصیل‌کرده در فضای کسب و کار، با حضور رئیس اتاق اصناف ایران، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش امضا شد.

آموزش‌وپرورش یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های پرورش منابع انسانی است

در ابتدای این مراسم، زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فراهم شدن زمینه همکاری برای دو دستگاه گفت: «وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های پرورش منابع انسانی است. این امر هم در زمینه پرورش نیروی انسانی برای دانشگاه‌ها و هم تربیت نیروی انسانی برای بازار کار تحقق پیدا کرده که اتفاقا موضوع این جلسه هم هست. در حال حاضر بیش از ۶۳۰ هزار هنرجو در هنرستان‌ها و در دو شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش مشغول به تحصیل و آموزش هستند و به بازار کار و در صورت ادامه تحصیل، به عنوان تکنیسن ورود پیدا می‌کنند.»

هنرجوها براساس نیازهای بازار کار آموزش می‌بینند

زرافشان در ادامه و در مورد اهمیت امضای این سند همکاری دوطرفه گفت: «تفاهم نامه‌های زیادی میان دستگاه‌ها و آموزش و پرورش امضا شده است ولی به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه از جهاتی زیادی حایز اهمیت است؛ در وهله نخست هنرجوها براساس نیازهای بازار کار آموزش داده می‌شوند. همچنین در بخش اشتغال، هنرجوها در هنرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند و به نوعی همکاران شما در حوزه‌های صنفی هستند. این همکاری مشترک در جهت تربیت نیروی انسانی برای اصناف است و این افراد پس از فارغ التحصیلی بلافاصله وارد یک حوزه صنفی و مشغول به کار می‌شوند و یا این‌که به عنوان فردی مجوز صنفی می‌گیرند و مشغول می‌شوند.»

تعاملی سازنده با حضور دانش‌آموزان کنار اصناف

او معتقد است: «ما در مصوبات و قوانین توجه خاصی هم به فارغ التحصیلانی داشته‌ایم که نیازی به شرکت در آزمون نداشته باشند؛ بلکه با ارائه گواهی‌نامه و دیپلم فارغ التحصیلی خودشان بتوانند درخواست فعالیت در یک صنف خاص را بدهند. به این جهت همکاری ما _ برای اینکه خروجی‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش از توانمندی و شایستگی بیشتری برخوردار باشند _ به نوعی کمک به کیفیت تولیدات صنوف مختلف است و پیشرفت کار صنفی را باعث می‌شود. اگر این اتفاق بیافتد و ما بتوانیم با تربیت نیرو برای اشتغال در صنوف مختلف و راه‌اندازی صنف‌های جدید و توسعه نیروی انسانی در کشور، کسب و کار و تولید را بهبود ببخشیم، کار ارزشمندی رخ داده است.»

آموزش هم‌گام با تولید

معاون بخش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تولیدات دانش‌آموزشی و اهمیت حمایت از تولید این قشر در آستانه پیوستن به بازار کار هم گفت: «رویکردی را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم که به کارکردهای اصناف وابسته است و آن هم موضوع آموزش همراه با تولید است. در واقع یک چرخه آموزش، تولید و فروش را در آموزش و پرورش تعریف کرده‌ایم که با نگاه کیفیت‌بخشی به این معنا که تولید هنرجو اگر از کیفیت لازم برخوردار باشد، مشتری به خاطرش هزینه خواهد کرد و این نشانه تولید دارای کیفیت اولیه است که به ارتقای کیفیت منجر می‌شود. این موضوع بخشی از همکاری با اصناف است؛ موضوعی که هدایتش آسان نیست و باید با تفاهم‌نامه به این مهم دست یافت. این مسئله را از طریق اصناف دنبال می‌کنیم تا تولیدات دانش‌آموزان در صنف خاص خودشان مورد حمایت قرار بگیرد و به فروش برسد. اتفاقی که بیش از یک سال است توسط آموزش و پرورش دنبال می‌شود.»

آموزش همراه با تولید و استقبال از تولیدات دانش‌آموزی

زرافشان در ادامه حرف‌هایش گفت: «برای مثال وجود جایگاه‌هایی در فروشگاه‌ها برای ارائه و فروش این تولیدات با قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند جای خود را داشته باشد و موثر هم باشد چون یکی از عرصه‌های مهم همکاری، آموزش همراه با تولید و پیوند با صنوف مختلف و استقبال از تولیدات دانش‌آموزی است. اتفاقی که اگر تبدیل به حرکتی سراسری بشود، به نظرم به ارتقای کیفیت آموزش و تولید در سطح کشور کمک خواهد کرد.»

پتانسیل عظیمی که تاکنون سراغش نرفته‌ایم

در ادامه این نشست علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف صحبت‌هایش را با تاکید بر اهمیت آموزش در اصناف شروع کرد: «از سال گذشته موضوع آموزش در اصناف به طور جدی مطرح و دنبال شده است. از آن‌جایی که اصناف نقش بسیار پررنگی در اقتصاد دارد، با ۱۸۵۰ رسته صنفی و حدود ۶۵۰ هزار بنگاه صنفی تولیدی در قامت کوچک و متوسط از جایگاه مهمی در کشورمان برخوردار است. صنایع چرم، تولید کفش، صنعت چاپ و صنایع چوب که بیشترین مزیت‌شان در اصناف دیده شده است و در دو سال اخیر _ مخصوصا در نشستی که همراه با رئیس جمهوری در ایتالیا داشتیم _ متوجه ظرفیت عظیمی در کشور شدیم که می‌توان با تعامل بیشتر با کشورهای خارجی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی ارتقایش داد؛ اتفاقی که تاکنون صورت نگرفته است. این موضوع مستلزم تمرکز بر مباحثی چون نهادهای دانش‌بنیان است که کمتر سراغش رفته‌ایم.»

بخش عظیمی از کسب و کار ما سنتی است

فاضلی با اشاره به بحران اقتصاد که گریبان کشورهای دنیا را گرفته است، گفت: «از طرفی چالشی عجیبی در عرصه اقتصاد دنیا به وقوع پیوست و ما هم مصون از آن نماندیم. متاسفانه بخش عظیمی از کسب و کار ما همچنان سنتی است و البته این به معنای ایراد و یا عقب افتادگی نیست و باید این بخش را با بخش علمی همراه کنیم. هنوز نتوانستیم و این، فاصله میان نظام دانشگاهی و دانش آموزی با این بخش است که امیدواریم با این تفاهم‌نامه و همکاری دوطرفه به یک نقطه قوت و پتانسیل بدل شود.»

استاندارهای جهانی را  درنوردیده‌ایم

رئیس اتاق اصناف در ادامه گفت: «تلاش کردیم و خیلی سریع توانستیم دانشگاه را با اصناف همراه کنیم و در این میان چند رسته را هدف قرار دادیم؛ مانند طلا و جواهر که با بخش دانشگاهی همراه شدند. موضوع این است که این اتفاق‌ها لحظه‌ای و زودگذر است و کار زیربنایی در حوزه آموزش و پرورش است. با وجود اینکه در بحث داشتن واحدهای صنفی کوچک تمام استاندارهای جهانی را  درنوردیده‌ایم و موفق شده‌ایم با ۳ میلیون بنگاه در کشور سهم بسزایی از اقتصاد را به خود اختصاص بدهیم اما تاکنون نیازسنجی در کشور نداشته‌ایم. به نظرم امروز هم روز خوبی برای شروع است، هرچند کار سختی در پیش است و اگر انجام نگیرد بنگاه‌های ما ضربه می‌خورند.»

دست نیازمان را سمت آموزش و پروش دراز می‌کنیم

او معتقد است: «همان‌طور که علم نمی‌ایستد و ما باید تلاش کنیم تا با آن هم‌گام شویم؛ در این زمینه هم حرف اصلی ما با آموزش و پرورش سراسر کشور است که در این راه همت کنند و کم نگذارند تا در چند سال آینده صدها هزار نیروی جوان کار وارد بازار شوند. در بحث تولید صحبت‌های زیادی می‌شود اما در بحث خدمات چطور؟ به بخش خدمات فنی با توجه به پیشرفت‌ها کمتر پرداخته‌ایم و در این حوزه دست نیازمان را سمت آموزش و پروش دراز می‌کنیم چون یک نیاز اصلی است که به آن توجه نشده است. نوع نگرش آن‌ها در مقطع تحصیلی خواست جامعه ما نبوده و از این باب نگران هستم. باید سراغ این موضوع برویم و نیاز جامعه را تامین کنیم. از طرفی نظام مارکتینگ در ایران تعریف درستی ندارد و به همین جهت تولید نمی‌تواند بال پرواز خود را دریابد.»

شاد کردن دل مردم با تعامل و هم‌یاری

فاضلی در ادامه گفت: « امیدوارم اصناف و آموزش و پروش در کنار یکدیگر سال آینده و به خصوص در ۶ ماهه دوم سال، دل مردم و رهبری را شاد کنند و به ایجاد اشتغال پایدار در کشورمان کمک کنیم.»

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی