برندینگ و اهمیت آن در صنعت مد / 3 / | اتاق اصناف ایران
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ مرداد - ۱۳۹۸  
true
true
برندینگ و اهمیت آن در صنعت مد / ۳ /

برند 3

از : بهروز لطفیان

قسمت سوم: ابزار ساخت برند
۱- میخ گفتار

اگر تاریخچه شرکتهای موفق را بررسی کنید به این نکته خواهید رسید که آنها حول یک ایده یا هدف خاص برندشان را بوجود آورده اند و به موفقیت رسیدند مانند شرکت فدکس که اولین پست شبانه را راه اندازی کرد یا زاپوس که اولین سایت فروش کفش با حمل دو طرفه مجانی.
البته معمولا شرکتها بعد از موفقیت این نکته طلایی را فراموش کرده ، دامنه فعالیتشان را گسترش داده و بعد از آن شروع به تضعیف برندشان میکنند به عنوان مثال برند مک دونالد به عنوان اولین همبرگر فروشی زنجیره ای در دنیا با تمرکز بر فروش همبرگر خود را به عنوان یکی از ۱۰ برند برتر دنیا مطرح کرده است ولی طی سالها این هدف را فراموش کرد و با اضافه کردن انواع فست فود و نوشیدنی این داننه فعالیت را گسترده کرده است. اگر چه مک دونالد هنوز بین ۱۰ شرکت برتر دنیا جای دارد ولی بیشتر محصولات این شرکت ضرر ده هستند و هنوز همان مفهوم همبرگر فروشی است که این برند را سرپا نگهداشته است.
این ایده یا هدف باید منطبق با دسته یا جایگاهی باشد که شرکت برای خود خلق کرده است.
صنعت مد نیز از این قاعده مستثنی نیست به نمونه هایی در این صنعت توجه کنید:
۱- برند کراکس که تولید کننده کفشهای ساحلی است جایگاه زشت بودن را برای خود انتخاب کرده است؛ بله زشتی این کفش چنان جایگاه قوی را برای این برند بوجود آورده است که در این طبقه کالایی توانسته حرف اول را بزند براساس این جایگاه مدیران این برند میخ گفتارشان را “زشت هم میتواند زیبا باشد” تعیین کردند که بسیار هماهنگ با جایگاهشان بود
۲- کفشهای ورزشی جی آکس جایگاه “سلامتی را در کفشهای ورزشی” برای خود برگزید و میخ گفتار “کفشهایی که نفس میکشند” را برای خود برگزیدند که آنها را به فروش یک میلیارد دلاری رساند.
۳- ساعت رولکس جایگاه پرستیژ را برای خود برگزیده است و میخ گفتار ” افرادی که رولکس میبندند سرنوشت دنیا را تغییر میدهند” دقیقا گویای تمایز بین افراد رولکس پوش و غیره را نشان میدهد.
۴- کیف لویی ویتون نیز جایگاه پرستیژ را در بین کیف سازهای دنیا برای خودش برگزید، در کشور ژاپن تقریبا تمامی زنان میانسال آرزو دارند تا یک کیف لویی ویتون داشته باشند البته میخ گفتار برند لویی ویتون بیانگر جایگاه این برند نیست ” زندگی و عشق با حقیقت”. لویی ویتون با تمرکز بر روی کیفهای چرمی لوکس توانست جایگاه خود را در ذهن مخاطبین تثبیت کند.
البته باید اعتراف کرد که بسیاری از برندها در صنعت مد به علت تصویری بودن این صنعت از میخ گفتار استفاده نمیکنند که این یک ضعف بالقوه برای آنها میباشد، ولی چون اکثرا از این ضعف رنج میبرند لذا این موضوع کمتر به چشم میاید.
در مقاله بعد به دومین ابزار ساخت برند یعنی چکش بصری خواهیم پرداخت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false